زارعی کردشولی گفت: پتروشیمی شیراز به عنوان اولین صنعت پتروشیمی کشور با واحدهای آمونیاک، اوره و اسید به عنوان واحدهای کود شیمیایی راه اندازی شده است. با توجه به پویایی که در این مجتمع وجود داشت، در سال ۱۳۶۴ بخش توسعۀ این واحدها با ظرفیت ده برابر قبل، مجدداً تأسیس و راه اندازی شدند و اولین واحد متانول کشور نیز در سال ۱۳۶۹ در این مجتمع به بهره برداری رسید. به منظور حفظ و پایندگی مجتمع پتروشیمی شیراز بخش دوم توسعه در سال ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۵ از طریق احداث واحدهای آمونیاک و اوره با ظرفیت ۲۰۵۰ تن آمونیاک و ۳۵۰۰ تن اوره در روز به بهره برداری رسید.
وابستگی شدید صنعت متانول کشور به کاتالیست سنتز متانول و تهیۀ آن از برندهای خارجی موجب نگرانی مدیران صنعت متانول کشور شد، در همین راستا شرکت نفت و گاز سرو به منظور بومی سازی این کاتالیست به تولید آن اقدام کرد، به طوری که ما در این لحظه و در این مکان شاهد رونمایی از کاتالیست سنتز متانول کشور هستیم.
مجتمع پتروشیمی که تا پیش از سال ۱۳۹۸ اقدام به تأمین کاتالیست خود از برندهای خارجی می کرد، در سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار و به منظور حمایت از تولیدات داخل و بومی سازی از نخستین کاتالیست سنتز متانول استفاده کرد. و اقدام به خرید دو نسل از کاتالیست سنتز متانول کرد که شرکت نفت و گاز سرو به عنوان نسل اول و دوم تولید این کاتالیست مطرح شد و بومی سازی نسل اول آن از سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود.
در آبان سال ۱۳۹۸ اولین بارگذاری کاتالیست سنتز متانول در مجتمع پتروشیمی شیراز انجام شد و بعد از نظارت دقیق بر عملکرد آن داده های عملیاتی در اختیار شرکت نفت و گاز سرو به منظور توسعۀ آن قرار گرفت.
و بعد از دو سال، درحالی که بهره وری کاتالیست نسل اول از نظر عملکردی در شرایط مطلوبی قرار داشت و از لحاظ صنعتی ادامه دادن با آن امکان پذیر بود، ولی با توجه به شرایط بازار و به منظور افزایش سودآوری و همچنین حمایت از تولید داخل با وجودی که هنوز ذخیرۀ کاتالیست نسل اول در انبار موجود بود، پیشنهاد توسعۀ کاتالیست سنتز متانول را به شرکت نفت و گاز سرو دادیم.
از لحظه ای که کاتالیست بهبود یافتۀ سنتز متانول بارگذاری شد، اطلاعات مرتبط در اختیار واحد تحقیق و توسعۀ شرکت نفت و گاز سرو قرار گرفت و آن واحد به منظور ارتقاء و به روز رسانی کاتالیست خود مطالعه و تحلیل را آغاز کرد تا به موقع کاتالیست توسعه یافتۀ نسل جدید خود را به مصرف کننده ارائه کند. خوشبختانه کاتالیست نسل دوم نیز از نظر عملکردی در شرایط مناسب و مطلوبی قرار دارد.