در شمارۀ هفتم فصلنامۀ سرو ماندگار به تشریح سرگذشت شرکت کلارینت، بهعنوان تولیدکنندۀ مواد شیمیایی و کاتالیست و آنچه در شکلگیری این شرکت اروپایی رخ داد، پرداختیم.
کلارینت را میتوان شرکتی سازمانیافته معرفی کرد که به گسترش علم و نوآوری توجه بسیاری دارد. در این شماره به ادامۀ این گزارش و مهمترین رخدادهای این شرکت در هزارۀ سوم میلادی میپردازیم.
• کلارینت در سال ۲۰۲۰ در رتبۀ ۱۲۶ مجلۀ فوربز قرار گرفت.
• حدود ۶۵% از پرسنل جهانی کلارینت در بخش تحقیق و توسعه فعالیت دارند.
همانطور که در شمارۀ قبل اشاره شد، کلارینت در سال ۲۰۰۰ با بزرگترین بحران خود روبهرو شد. خرید سهام شرکت PTB بدون مطالعۀ کافی از وضعیت مالی، باعث شد بخشهایی از سرمایۀ ثابت این شرکت برای پرداخت بدهیهای آن از دست برود. اما در سال ۲۰۰۸، سال مدیریت بحران برای شرکت کلارینت بود. کلارینت در این سال، تغییرات تعیینکنندهای را تجربه کرد. حضور هاریولف کوتمن بهعنوان مدیرعامل جدید، نقطۀ عطفی در تاریخ کلارینت بود و پس از آن، تداوم و کارآمدی مستمر به مشخصۀ بارز کمیتۀ اجرایی کلارینت تبدیل شد. از نظر کسبوکار، وضعیت شرکت به ثبات و تعادل لازم رسید. به دنبال بحران مالی و اقتصادی جهانی که در سال ۲۰۰۹ رخ داد، تغییرات اساسی داخلی برای کلارینت نیز آغاز شد. دفاتر کوچک و غیرسودآور بسته شدند و دفتر مرکزی این شرکت به برج سمبولیک کلارینت در پرتلِن برده شد که نماد دگرگونی داخلی این شرکت شد؛ بهطوری که کلارینت در سال بعد، شمار مدیران کمیتۀ اجرایی را از هفت عضو به چهار عضو کاهش داد.
خرید شرکت سودکمی آلمان، مهمترین خرید کلارینت
کلارینت در سال ۲۰۱۱، خریدهای متعددی انجام داد. بااینحال، بزرگترین و مهمترین خرید استراتژیک کلارینت، شرکت سودکمی مستقر در مونیخ بود. این شرکت که در سال ۱۹۴۱ تأسیس شده بود، حدود ۶۵۰۰ کارمند و بیش از یک میلیارد یورو فروش سالانه داشت. این شرکت فعال در حوزۀ مواد معدنی و کاتالیست، باعث شد دروازهای جدید از فعالیتها در کلارینت باز معرفی شود؛ بهطوری که این شرکت با راهاندازی شعب متعدد در سراسر جهان، قطبهای مصرف کاتالیست را (بهویژه در حوزۀ تولید گاز سنتز) بهسمت خود کشاند و رقیبی جدی برای شرکتهایی چون جانسون متی و UOP به حساب آمد.
کلارینت از ابتدا، عمدتاً با خرید شرکتهای دیگر رشد کرده بود، اما سال ۲۰۱۲ زمان تغییر فرارسیده بود. با نهایی شدن خرید شرکت سودکمی، تصویر خود را تغییر داد. هویت جدید این شرکت مبتنی بر ارزشهای برند و مشتری شکل گرفت و بهعنوان هستۀ این برند معرفی شد.
کلارینت سال بعد، مرکز نوآوری هوخست آلمان را افتتاح کرد و در سال ۲۰۱۴، عضو سازمانTogether for Sustainability شد. کلارینت که ارزش خاصی برای نوآوری و پایداری قائل است، حدود ۱۰۰ میلیون یورو در مرکز نوآوری فرانکفورت هوخست سرمایهگذاری کرد.
ورود کلارینت به حوزۀ مواد آرایشی ارگانیک
در سال ۲۰۱۵ تصویر برند کلارینت نسبت به سال ۲۰۰۸ بهتر شد. کلارینت یک واحد کسبوکار محصولات آرایشی در فرانسه راهاندازی کرد که تمرکز آن روی توسعۀ بخش تولید مواد اولیهای بود که بهطور طبیعی تهیه شدهاند. سپس، پا را از اروپا فراتر گذاشت و مرکز جهانی صلاحیت مراقبت از مو را در برزیل گشود.
کلارینت و هانتسمن سال ۲۰۱۷ اعلام کردند که برای تشکیل شرکت هانتسمن کلارینت، ادغام خواهند شد. با این اقدام این شرکت، بزرگترین شرکت در تولید محصولات شیمیایی تخصصی میشد. ارزش این قرارداد ۲۰ میلیارد دلار بود و سهامداران کلارینت ۵۲ % و سهامداران هانتسمن ۴۸% در شرکت جدید سهم داشتند.
اما انتظارات نقش بر آب شد. طبق قانون سوئیس، این توافق مستلزم موافقت دوسوم سهامداران بود، اما شرکت وایت تیل هولدینگز که یکچهارم از سهم کلارینت را داشت، با این قرارداد مخالفت کرد. در پایان سال، قرارداد مذکور به دلیل مخالفت این سرمایهگذار کنشگر منحل شد.
همکاری کلارینت و سابک سعود
شرکت وایت تیل هولدینگز بهعنوان سهامدار عمدۀ کلارینت، در سال ۲۰۱۸ مقدار ۹۹/۲۴ درصد سهام خود را به شرکت «صنایع اساسی سعودی» (سابک) فروخت. سابک و کلارینت توافق همکاری استراتژیک بلندمدت را برای همکاری در زمینۀ مواد امضا کردند. ارنستو اوچیلو از سابک، مدیرعامل کلارینت شد. مدت کوتاهی پس از آن، کلارینت نخستین کارخانۀ تولید بیواتانول را در رومانی راهاندازی کرد که سالانه ۵۰هزار تن اتانول سلولزی را تولید میکرد.
اما در سال ۲۰۱۹، به دلیل شرایط نامساعد بازار، کلارینت و سابک تصمیم گرفتند وضعیت همکاری مشترک در زمینۀ تولید مواد پیشرفته را به سطح پایین دربیاورند. در این سال، و در راستای ارتقای داراییها، کلارینت فعالیتهای حوزۀ مواد بهداشتی را فروخت و از سرمایهگذاری در کسبوکار رنگدانه و مستربچ خارج شد.
کلارینت که در سال ۲۰۲۰ از بحران پاندمی کووید ۱۹ آسیب دیده بود، با اعلام کاهش چشمگیر سود از ابتدای سال ۲۰۱۹، ۶۰۰ کارمند را اخراج کرد. اما پیامهای کلیدی کلارینت در فعالیتهایش را میتوان در جملات زیر خلاصه کرد:
- هدف جدید کلارینت الهامبخش همۀ ذینفعان است: یعنی ایجاد جاذبۀ بیشتر بین مردم و کرۀ زمین.کلارینت شرکتی پیشرو در زمینۀ پایداری است و به اهداف بلندپروازانۀ کاهش انتشار کربن متعهد است. این شرکت از طریق نوآوری و حضور بیشتر در کشور چین با هدف ادغام، تمرکز خود را در این حوزه افزایش خواهد داد.
اهداف چهارگانۀ کلارینت در اهداف مالی جدید ۲۰۲۵ و تعهدات مردم و زمین این شرکت منعکس شده است. استراتژی این گروه بر چهار اصل تمرکز بر مشتری، شیمی نوآورانه، پیشرو بودن در پایداری و تعامل با مردم متمرکز است.
در آخرین بیانیۀ این شرکت میخوانیم که «ما قدردان آنیم که میتوانیم با ارائۀ راهحلهای رقابتی و نوآورانه، برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد کنیم؛ نیازهای کارکنانمان را با پایبندی به ارزشهای شرکت پاسخ دهیم؛ با بازده عملکردی بالاتر، نیازهای سهامداران را پاسخگو باشیم؛ و با عملکرد پایدار میتوانیم متعهدانه در حوزۀ محیطزیست نقشآفرین باشیم.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
بخش دوم