سید غلام‏حسین گرشاسبی، معاون مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام: مسیری که با کاتالیست‏ های ساخت داخل هموار شد!

آقای گرشاسبی گفت: مجتمع پتروشیمی ایلام حدوداً ۱۰ ماه است که به تولید رسیده است، البته حدود ۳ الی ۴ ماه است که تولید پایدار در این مجموعه، محقق شده است. تلاش‏ های بسیاری صورت گرفت تا روند تولید، با شتاب و کمیت قابل ‏قبولی انجام شود.

به نظر می‏ رسد، خودکفایی در تولید داخلی، یکی از لازمه‏ های حیاتی کشور است و در این فرایند، تولیدات داخلی، ازجمله کاتالیست‏ های شرکت نفت و گاز سرو، نقشی اثربخش را در استمرار تولیدات و تأمین نیاز داخلی پتروشیمی‏ های کشور ایفا می‏ کنند. بر همین اساس، با اینکه توفیق خرید از محصولات سرو را نداشته ‏ایم، اما با هم‏ افزایی و تبادل تجربه‏ هایی که از سایر مجموعه‏ های پتروشیمی صورت گرفت، نسبت به استفاده از تولیدات این شرکت ترغیب شدیم.

مجموعۀ پتروشیمی ایلام، در حوزه‏ های مختلفی به تولید محصول می ‏پردازد که اولویت برای استمرار تولید نیز حمایت و خرید از تولیدات داخلی مانند کاتالیست‏ هاست. در رابطه با بحث بومی ‏سازی، در کاتالیست هیدروژناسیون بنزین خوشبختانه نتایج رضایت‏ بخشی را در استفاده از کاتالیست‏ های داخلی شاهد بوده‏ ایم.

مجموعۀ نوپای ایلام، اقدام به تولید مادۀ تحریمی و وارداتی دی‏ام‏دی‏اس (DMDS) یا دی‏متیل‏دی‏سولفید کرده است. درواقع به دلیل جذابیت‏ های این ماده در بخش پایین‏ دست با استفاده از فرایند کاتالیستی تصمیم گرفتیم این ماده را به دی‏ام‏اس یا دایمتیم سولفات با ارزش‏افزودۀ برابری تبدیل کنیم. و در ادامه خواهان تبدیل مواد خام و مواد فرعی داخل مجتمع به مواد با ارزش دیگری، مانند آب اکسیژنه هستیم.

البته تاکنون ما توفیق استفاده از کاتالیست‏ های نفت و گاز سرو را نداشته‏ایم، ولی با توجه به مشخصات اعلام‏ شده از طرف کارشناسان شرکت سرو، بررسی استفاده از کاتالیست‏ های هیدروژناسیون استیلن را در دستور کار قرار خواهیم داد، چراکه میزان تبدیل اتیلن به اتان برای ما بسیار مهم است و به نظر می‏رسد کاتالیست‏ های داخل نسبت به نمونه ‏های خارجی برتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *