چهارمین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن به میزبانی شرکت نفت و گاز سرو برگزار خواهد شد

جزیره کیش، ۲۸ دی الی ۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ میزبان فعالان صنعت فولاد خواهد بود.

هـمواره تـوسعه صنعتـی، محصول هـم افـزایـی بخـش هـای اصـلی و تاثیرگذار شامل تولیدکنندگان، تامین کنندگان، مصرف کنندگان و تصمیم سازان و تصمیم گیران درآن صنعت است. در شرایط فعلی اقتصاد ایران نیز به دلیل مشکلات و موانع مختلف بین المللی، لزوم چنین تعاملی بیش از پیش احساس می شود.

 

از این رو به منظور تعمیق این ارتباط، شرکت نفت و گاز سرو، به عنوان پیشگام تولید کاتالیست برای صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایش در ایران، پس از برگزاری موفق ۲ دوره همایش تخصصی بومی سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت و ۳ دوره دوره همایش تخصصی بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن در صنعت فولاد، این بار اقدام به برگزاری چهارمین همایش تخصصی بومی سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن صنعت فولاد خواهد نمود.

 

محمد امین ابراهیمی قائم‌ مقام مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو و دبیر اجرایی این همایش در نشست خبری که امروز در مرکز همایش های این شرکت برگزار شد، با تشریح اهداف برگزاری از همایش تخصصی دوسالانه بومی سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن اعلام کرد: همایش های بومی سازی کاتالیست به میزبانی شرکت نفت و گاز سرو هر ساله با تاکید بر بومی سازی فناوری های کاتالیستی  و فرآیندی در صنایع کشور برگزار می شود و ما به‌عنوان تولیدکننده یک محصول با تکنولوژی پیشرفته و راهبردی، به دنبال آن هستیم که با اجرای اقدامات ویژه، این فناوری ها را به جامعه هدف و مشتریان، معرفی کنیم. به همین دلیل نیز در طول سال‌های گذشته اقدام به تعریف رویدادها و گردهمایی های تخصصی کرده‌ایم تا فضایی را برای به اشتراک گذاری تجربیات ایجاد نماییم تا در این همایش ها، فرصت تبادل نظر و تعریف سیاست هایی منطبق بر چشم انداز توسعه صنایع کشور نیز ایجاد شود.

وی افزود: در رزوهای نخست شروع به کار شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو، تولید کاتالیست در داخل کشور دور از ذهن به‌نظر می‌رسید. اما در حال حاضر مجموعه ای از کالاهی های‌تک و پیشرفته دنیا را تولید می‌کنیم؛ به طوری که با تولید ۹۰۰۰ تن از انواع کاتالیست های مختلف برای صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایش نفت، علاوه بر رفع نیاز مجتمع های داخلی توانستیم در سال جاری، نخستین صادرات کاتالیست فولادی را به یکی از کشورهای همسایه نیز انجام دهیم که از سه ماه گذشته پس از بارگذاری در سرویس عملیاتی قرار گرفته است.

 

موفقیت شرکت سرو در حوزه صادرات کاتالسیت و خدمات فنی و مهندسی

ابراهمی با اعلام این خبر که کاتالیست های صادراتی این شرکت هم اکنون در راکتورها و ریفرمرهای مجتمع های فولادی، پتروشیمی و پالایشگاه سه کشور دنیا در حال استفاده است، افزود: این مهم میسر نشد بلکه به پشتوانه توان بالای متخصصین شرکت نفت و گاز سرو و تجهیزات پیشرفته ای که این شرکت در اختیار داشته است. همچنین همراهی مدیران و متخصصان صنعت فولاد، پتروشیمی و پالایش کشور در دستیابی به این موفقیت ملی و گشوده شدن دروازه های صادرات برای محصولات و خدمات فنی مهندسی ایرانی مشهود بوده است.

قائم مقام مهندسی فروش و توسعه بازار شرکت نفت و گاز سرو افزود: شرکت نفت و گاز سرو به دلیل کیفیت بالای محصولات خود توانسته در مناقصات بین المللی و در رقابت با رقبای تولیدکننده کاتالیست جهانی که قدمتی بعضا ۱۰۰ ساله در این عرصه داشتند، برنده مناقصات شده و همچنین در کنار فروش محصول، خدمات فنی و مهندسی در حوزه کاتالیست را نیز به این کشورها صادر نماید، به طوری که همانطور که مجتمع های فولاد، پتروشیمی و پالایش کشور از خدمات فنی و تخصصی شرکت نفت و گاز سرو استفاده می نمایند، کارشناسان و متخصصان این شرکت جهت بررسی وضعیت تولید راکتورها و ریفرمرهای فعال در کشورهای خارجی و ارائه مشاوره های فنی به صورت دوره ای در این کشورها حضور دارند و این برای نخستین بار است که یک شرکت دانش بنیان در حوزه کاتالیست توانسته است به این موفقیت ها دست پیدا کند.

 

برگزاری همایش های بومی سازی کاتالیست، محلی برای به اشتراک گذاری تجربیات فنی

دبیر اجرایی همایش های شرکت نفت وگاز سرو با بیان اینکه برگزاری این دوره از همایش در دی ماه امسال در جزیره کیش برای مدت زمان ۲ روز خواهد بود، در این باره افزود: برگزاری همایش‌های بومی‌سازی کاتالیست در کشور از سال ۱۳۹۳ آغاز گردید و چهارمین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست در صنعت فولاد با محورهای خودکفایی در تولید کاتالیست‌های فرایند احیا مستقیم اهن با خودباوری و دانش ایرانی،  بومی‌سازی زنجیرۀ تأمین در مسیر اقتصاد مقاومتی، حمایت از دانش‌های نوین با هدف بسترسازی تولید انبوه، توسعۀ کاتالیست در صنایع فرایند احیا مستقیم آهن با نگاه ملی و فناورانه، توسعۀ دانش فرایند در صنعت فولاد کشور برگزار خواهد شد.

حضور بیش از ۴۰۰ نفر از ۶۰ مجموعه فعال در صنعت فولاد در همایش پیشرو

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ مدعو در ششمین دوره از رویدادهای تخصصی و ملی شرکت نفت و گاز سرو را شاهد خواهیم بود، گفت: در  همایش این دوره علاوه بر حضور چهره های ماندگار، شخصیت ها و مقامات دولتی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت، مدیران عامل از هلدینگ ها و شرکت های فولادی،  که به ایراد سخنرانی های مدیریتی و فنی خواهند پرداخت، همراهی مدیران و متخصصان بیش از ۶۰ شرکت فعال در صنعت فولاد را شاهد خواهیم بود که این میزان استقبال به دلیل تخصصی بودن و طرح مسائل فنی منحصر به فرد است و منجر به تصمیم سازی در مسائل تخصصی حوزه فرایند احیا مستقیم آهن خواهد شد. ایران در حال حاضر در رتبه ده تولیدکنندگان فولاد جهان و رتبه نخست تولید کنندگان آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم آهن قرار داشته که کاتالیست نقش بالایی در افزایش کارایی و بهره وری تولیدات آهن اسفنجی ایفا میکند و بیش از ۶۵ درصد از آهن اسفنجی کشور با کاتالیست های شرکت نفت و گاز سرو در حال تولید است.

 

رونمایی از کاتالیست های جدید و بهبود یافته صنعت فولاد

ابراهیمی درباره برنامه های ویژه ای که در این چهارمین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن صنعت فولاد رقم خواهد خورد، گفت: از آنجا که تحقیق و توسعه همواره جایگاه بالایی در شرکت نفت و گاز سرو داشته، این شرکت هرسال به معرفی ۲ الی ۳ محصول جدید تجاری سازی شده در صنعت می پردازد به طوری که در همایش امسال نیز شاهد رونمایی از کاتالیست های جدید و بهبود یافته مورد استفاده در صنعت فولاد خواهیم بود که به لحاظ کیفی و عملکردی توانسته است در طول ۴سال استفاده در مقیاس نیمه صنعتی در مادول های فولادی، استانداردهای لازم را با موفقیت بگذراند و در این همایش علاوه بر تشریح مشخصات فنی این محصولات، از آنها رونمایی خواهد شد.

رونمایی از کتاب های جدید در صنعت فولاد

وی افزود: در کنار رونمایی از محصولات جدید شرکت نفت و گاز سرو، شاهد رونمایی از کتاب های جدیدی در حوزه فولاد از انتشارات این شرکت هستیم که از مهم ترین آن می توان به  کتابچه گزارش بهره برداری سالانه در واحد های DRI  بارگذاری شده با کاتالیست های شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو در سال ۲۰۲۲ اشاره نمود. در این کتابچه ضمن جمع آوری پارامترهای مرتبط بهره برداری با کیفیت کاتالیست و تاثیر آن بر تناژ و کیفیت آهن اسفنجی تولید شده در واحدهای مصرف کننده کاتالیست سرو، از نقطه نظر اقتصادی نگاهی بر مصارف آب، برق و گاز در این مجتمع های صنعتی دارد. همچنین آمار کیفیت گندله و آب مصرفی در واحدهای فولادی مذکور گزارش گردیده است.

وی در پایان با بیان اینکه در ادوار گذشته، همایش های شرکت نفت و گاز سرو ، فرصتی را برای شناخت و معرفی توانمندی‌های فناورانه شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو را فراهم می نماید گفت:  امیدواریم مانند ادوار گذشته، برگزاری چهارمین همایش بومی سازی در صنعت فولاد، فضای ایده آلی را برای تبادل تجربیات علمی، تخصصی و کاربردی ایجاد نماید تا با معرفی دستاوردهای نوین این صنعت در تعاملی رو در رو، به پویایی مسیر توسعه بومی سازی کاتالیست و استفاده از پتانسیل های این صنعت در شرایط خطیر کنونی کمک نماییم. چرا که هدف مشترک کلیه فعالان این صنعت از یک سو، توسعه و تداوم تولید این صنعت حیاتی و از سوی دیگر خود کفایی، توسعه و آبادانی کشور عزیزمان ایران می باشد.

چهارمین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن صنعت فولاد طی روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش به میزبانی شرکت نفت و گاز سرو برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *