باشگاه مدیران صنعت دانش بنیان؛ گزارش ویژه از سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری نانو!

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو نخستین رویدادی بود که توسط معاون جدید علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد. در حاشیۀ برگزاری این نمایشگاه، مصاحبه‌هایی اختصاصی با معاون جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز معاونان این نهاد دولتی دربارۀ صنعت کاتالیست انجام شد که در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

دکتر محمد حسین بهشتی:

سهم قابل توجه صنعت نوین کاتالیست در GDP کشور

از آقای دکتر بهشتی، معاون سابق تجاری‌سازی فناوری نیز دربارۀ سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در GDP کشور پرسیدیم. ایشان اظهار داشتند: «به هر جهت حوزۀ صادرات یکی از بحث‌های اصلی است تا زمانی‌ که شرکت‌ها از کشور خارج نشوند و محصولاتشان را در خارج از کشور عرضه نکنند، شاید نتوانند کیفیت محصول خود را به شکلی که باید، بهبود بخشند. یکی از برنامه‌های جدی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بحث حوزۀ صادرات دنبال می‌کند، با همین محوریت است. دربارۀ صنعت کاتالیست نیز باید بگویم یک‌سری از شرکت‌‌هایی که پیش‌تر معاونت علمی در قالب طرح‌های کلان از آن‌ها حمایت کرده بود، اکنون توانسته‌اند هم نیاز داخلی کشور را برطرف کنند و هم صادرات خوبی را در یکی دو سال گذشته داشته باشند. از این رو، بسیار خوش‌بین هستیم که این شرکت‌ها بتوانند در سال آتی جزو شرکت‌های موفق در حوزۀ صادرات باشند.»

دکتر سعید سرکار:

رشد صد درصدی تولیدات دانش بنیان در سال گذشته

از آقای دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دربارۀ حضور صنعت کاتالیست در نمایشگاه سؤال کردیم و ایشان بیان داشتند: «خوشبختانه فرایند توسعۀ محصول و تجاری‌سازی در حوزۀ نانوتکنولوژی رشد بسیار فزاینده‌ای دارد و فروش محصولات نانوی ما به گونه‌ای است که هر سال رشد صددرصدی را در آن تجربه می‌کنیم؛ به‌طوری که در سال ۱۴۰۰ روزی یک محصول جدید در حوزۀ نانو داشتیم. حوزۀ کاتالیست نیز یکی از حوزه‌های پررونق فناوری نانو است و خوشبختانه یکی از زمینه‌های موفقی که در آن توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، حوزۀ نانوکاتالیست‌ها بود.»

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی:

برنامه ویژه ای برای صنایع پیشرو داریم

با توجه به اینکه آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی اخیراً به سِمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منسوب شدند، از ایشان راجع به برنامه‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با صنایع پیشرو، به‌ویژه صنعت کاتالیست، سؤال کردیم. آقای دهقانی در این رابطه گفتند: «ما در کشور یک‌سری نقاط قوت ویژه و یک‌سری فرصت و امتیاز ویژه داریم که اگر واقعاً بخواهیم دقیق روی آن‌ها تمرکز کنیم، می‌توانیم روی ۳ الی ۵ موضوع برنامۀ جدی داشته باشیم؛ اینکه پیشران‌های اقتصاد کشور که با توجه به مزیت‌های سرزمینی و استعدادهای کشور و توانمندی‌های آن شکل گرفته است، شناسایی شوند و برنامه‌های سرمایه‌گذاری ملی را بر پایۀ آن‌ها بنا نهاد که در اجرای این برنامه‌های بزرگ ملی، شبکه‌های دانش‌بنیانِ هدفمند با محور بازار نیز شکل خواهند گرفت.»

دکتر رضا اسدی فرد:

قانون جهش تولید میتواند کارآمدترین ابزار صنعت دانش بنیان باشد

آقای دکتر رضا اسدی‌فرد، رئیس شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دربارۀ مزیت‌های قانون جهش تولید و عملکرد صنعت کاتالیست به خبرنگار ما گفتند: «اتفاق خوبی که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان افتاده این است که ما اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را به شرکت‌های غیردانش‌بنیان هم می‌توانیم اختصاص دهیم، به شرطی که پروژه‌های تحقیق و توسعۀ آن‌ها نیز موردتأیید قرار بگیرد.

دربارۀ وضعیت صنعت کاتالیست، شاید اگر ۱۰ سال پیش شرکتی ایرانی می‌گفت من فلان کاتالیست را دارم و می‌توانم آن را در مقیاس انبوه به شرکت‌های پالایشگاهی یا پتروشیمی بفروشم، خیلی عجیب بود، یعنی نمی‌شد این ادعا را به این راحتی پذیرفت، ولی در طول یک دهۀ گذشته با تمرکزی که در این حوزه شده است، می‌توانیم بگوییم غالب کاتالیست‌ها خوشبختانه ساخت داخل هستند. امیدواریم شاهد اتفاقات بهتر و رونق بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌ویژه صنعت کاتالیست کشور باشیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *