مهدی نورپژوه؛ کارشناس ارشد واحد فرایند  مجتمع صنایع پتروشیمی کرمانشاه: خدمات فنی مهندسی شرکت نفت و گاز سرو باعث رفع مشکلات فرآیندی در پتروشیمی کرمانشاه شد!

قبل از آنکه بنده به همکاری های مجتمع پتروشیمی کرمانشاه با شرکت نفت و گاز سرو بپردازم، پیشینه ای از کاتالیست های چرخه آمونیاک خدمتتان عرض کنم. در گذشته و قبل از سال ۱۳۹۵ ، شرکت های کاتالیست‌ساز‌ بزرگی که در این حوزه فعالیت داشتند بازار داخل را کامل در اختیار داشتند که به لحاظ کیفیت نیز مدیران صنایع کشور را قانع کرده بودند تا خرید از خارج انجام شود ولی در دهه گذشته به واسطه تحریم‌هایی که اتفاق افتاد فتح البابی برای دیده شدن و برقراری ارتباط با شرکت‌های کاتالیست ساز داخلی انجام شد. ما نیز به نوعی پس از رصد نتایج سایر کاتالیست هایی که شرکت سرو در عرصه پتروشیمی تولید کرده بود،اعتمادسازی جدیدی در کاتالیست شیفت دما بالا آغاز شد این اعتماد منجر به بارگذاری کاتالیست‌های شیفتِ دما بالا در پتروشیمی کرمانشاه گردید.
پس از آن این اقدام، مقایسه‌ای بین کاتالیست‌های برند خارجی و صاحب نام و کاتالیست شرکت سرو صورت گرفت و نتیجه حاصل نشان داد که محصولات تولیدی با کاتالیست سرو خیلی بهتر از آن چیزی بود که ما انتظار داشتیم. این مطلب حائز اهمیت است که یک سری مشکلات که در واحد پروسس پتروشیمی از گذشته وجود داشت که با همکاری متخصصان شرکت سرو و مطالعات و پژوهش هایی که در این عرصه صورت گرفت، انی مشکلات حل شد. در حالی که کاتالیست سازان خارجی تنها کاتالیست را به ما میفروختند و ما باید مشکلات پروسس را خودمان حل میکردیم. به طوری که در بعنوان مثال در یک کاتالیست خاص نتایج مباحث در نهایت اینطور شد که یک کاتالیست با شیوۀ دیگری و همراه با یک گارد کاتالیست، در راکتور لود شود که این امر باعث شد نتایج بسیار بهتری را بگیریم. به طوری که و تا الان این همکاری ما با شرکت سرو با خرید کاتالیست دما پایین ادامه پیدا کرد.
خرید کاتالیست در کشور به صورت کاملاً فنی و مقایسه عملکردی صورت می گیرد.
یک مطلبی عرض کنم و آن این است که اینکه ما از شرکت های ایرانی خرید میکنیم دلیلش تنها این نیست که چون تولیدکننده داخلی هستند ما از آنها حمایت می‌کنیم؛ بلکه علاوه‌بر این مساله ، ما قبل از خرید، ضمن بررسی پروپزال های فنی و ممیزی کامل نتایج عملکردی کاتالیست در واحدهای مختلف، نمونه های مختلف کاتالیست شرکت های مختلف را نیز تحت تست های مختلف قرار می دهیم.
این به این معنا است که شرکت سرو توانسته است کاتالیست‌هایی را تولید کند که با شرکت‌های خارجی برابری کرده و این مهم ناشی از کیفیت محصولات است لذا خرید از داخل تنها صرف دلیل حمایت از داخل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *