مهدی شاهرخی؛  مسئول مرکز پژوهش، توسعه و نوآوری  مجتمع صنایع پتروشیمی کرمانشاه: بومی سازی ۶ هزار قطعه در پتروشیمی کرمانشاه!

شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در سال ۱۳۷۵ تأسیس و نهایتاً در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید. این مجتمع دارای واحدهای تولید آمونیاک، اوره و یوتیلیتی می باشد. از مهمترین مزیت­های این مجتمع نزدیکی به بازار رو به رشد کشور عراق و ترکیه است که این مجتمع را در موقعیت ممتازی قرار داده است. اهمیت این مجتمع برای گروه گسترش نفت و گاز پارسیان که بزرگترین سهامدار آن و همچنین بزرگترین سهامدار شرکت های اوره و آمونیاک پردیس و شیراز در کشور است را می توان، کنترل بازار، بهره مندی از امکان سوآپ کردن محصولات و امکان صادرات به کشورهای همسایه غربی برشمرد.
این مجتمع در چند نوبت در طی دو سال گذشته از کاتالیست تولید داخل استفاده نموده است که بهانه ای شد تا در این شماره از فصلنامه سرو ماندگار مصاحبه هایی با آقای مهندس مهدی نورپژوه کارشناس ارشد واحد فرایند مجتمع صنایع پتروشیمی کرمانشاه و آقای مهندس مهدی شاهرخیمسئول مرکز پژوهش، توسعه و نوآوری مجتمع صنایع پتروشیمی کرمانشاه داشته باشیم که شرح آن در ادامه آمده است.
پایه ریزی مباحث خودکفایی به قبل از مطرح شدن تحریم ها برمیگردد اما قوت گرفتن موضوع بومی‌سازی ملی از جایی آغاز شد که تحریم‌های ظالمانه به کشور ما تحمیل شد و این موضوع منجر به آن شد که صنعت به سمتی حرکت کند که فرصت های مغتنمی از بابت تغییر نگاه فراهم شود، به عبارتی به اجبار و یا توفیقاتی که در این زمینه بتوانیم توانمندی های خود را بسنجیم.
ما در شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه نیز از سال ۱۳۸۷ و از همان ابتدای شروع فعالیت مجتمع، موضوع ملی خودکفایی را در ابتدا در مقایس کوچکی شروع کردیم، در آن زمان شدت تحریم‌ها به صورت جدی مطرح نبود اما به این مساله ورود کردیم و پله پله پیش رفتیم. به طوری که در گام بعدی در موضوع کاتالیست‌ها، روغن‌ها و گریس‌ها ورود کردیم و اکنون در شرایطی هستیم که باید گفت باعث افتخار و سربلندی شرکتمان و میهن عزیزمان است که موفقیت های خوبی در این حوزه بدست آورده ایم.
آماری که بنده در حال حاضر در ذهن دارم، نزدیک به ۶ هزار قطعه را در شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به صورت مهندسی معکوس در آورده و این مهم به تهیه نقشه‌ها در قالب شناسنامه فنی قطعات منجر شده است. به طوری که در حال حاضر اگر ما به قطعه‌ای نیاز داشته باشیم، می‌توانیم با یک سازنده توانمند داخلی که در وندور شرکت است، وارد مذاکره شویم، البته اگر محدودیت تهیه متریال و دانش فنی موارد خاص وجود نداشته باشد، البته این موضوع که همواره در صنعت یک ضعف بوده را نیز در حال تلاشیم تا قدم به قدم حل شود.

صنایع پتروشیمی کرمانشاه؛ پیشرو در بومی سازی قطعات صنعت پتروشیمی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *