دکتر مهدی شریف زاده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: اصل توسعه فناوری مبتنی بر اقتصاد آزاد و بازارسازی!

نخستین همایش و نمایشگاه تخصصی توسعه دانش فنی بومی و انتقال فناوری در ساخت و احیای کاتالیست های شیمیایی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انجمن مهندسی شیمی ایران در آبان ماه امسال با مشارکت اکثر شرکت های کاتالیست ساز دانش بنیان کشور در محل نمایشگاه های دائمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری iHit برگزار شد. در حاشیه برگزاری این همایش با آقای دکتر مهدی شریف زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مصاحبه ای داشته ایم که به مشروح آن در ادامه آمده است.


حمایت دولت از تولیدکنندگان کاتالیست
بسیار خرسندیم که امروز مفتخر به میزبانی از محصولات شرکت‌های کاتالیست ساز کشور بودیم. در حقیقت ما این رویداد را برای به همرسانی عرضه و تقاضا ایجاد کردیم تا شرکت‌های اصلی توسعه‌دهنده و تولیدکننده کاتالیست‌های صنعتی شامل کاتالیست‌هایی که در صنعت پتروشیمی، فولاد، پالایشگاهی، و حتی کاتالیست‌های زیست محیطی در صنعت خودرو را داشته باشیم و متقابلاً مصرف‌کنندگان و درخواست‌کنندگان نیازهای فناورانه را نیز با دعوت های صورت گرفته اینجا گردهم آورده ایم و این رویداد به هم‌رسانی شکل گرفته است تا بتونیم انشاءالله شاهد کارآمدتر و توانمندتر شدن این حوزه از صنعت از کشور عزیزمون باشیم.
همچنین حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت های دانش بنیان کاتالیست ساز را میتوان در جهت پوشش ریسک های فناورانه دانست که توانسته ایم در این خصوص کمک شایانی داشته باشیم.


نگاه و حضور آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی ، به عنوان معاون جدید رئیس جمهور در حوزه علمی و فناوری
قطعاً آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی، نظر خیلی خاصی به حوزه استراتژیک انرژی دارند و صنعت کاتالیست هم یکی از حلقه‌های کلیدی و در حقیقت یکی از گلوگاه های صنعت انرژی است که بنابراین میتوان گفت ایشان دیدگاه خاصی نیست به این صنعت داشته که نیاز است با برنامه ریزی های صورت گرفته توجه ویژه‌ای به این حلقه از انرژی شود تا بتوان حمایت خاصی شکل بگیرد و شاهد رشد بیشتر در این حوزه باشیم.


عملکرد شرکت نفت و گاز سرو در عرصه بومی سازی
پیشگام شدن و الگو شدن، اتفاقی بود که برای شرکت سرو اتفاق افتاد و این شرکت توانست از یک شکل استارت آپی به یک مجموعه توانمندی در آمده که در حال حاضر راحتی میتواند نیازهای کشور را برآورده کند، به طوری که میتواند رقابت خوبی با شرکت‌های بین‌الملی از نظر کمیت و کیفیت داشته باشد که این باعث افتخار ما هست و امیدواریم با این الگوسازی شاهد ظهور شرکت‌های دیگر و همچنین توسعه و تکثربخشی به محصولات و خدمات این شرکت هم باشیم.


صادرات کاتالیست
صادرات در حوزه کاتالیست بحث خیلی مهم و فرصت مهم و همچنین چالشی هم هست، چرا که شما باید یک رابطه خیلی مستحکمی با بازار فناوری در خارج از کشور برقرار کنید ولی خب طبیعتاً توانمندی این شرکت‌ها این نوید رو می‌دهد که انشاءالله در آینده شاهد این مسئله نیز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *