حسین صالحی ‏نیا؛ رئیس مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان: با راه ‏اندازی پتروشیمی مسجد سلیمان، رکورد انجام پروژه‏ ها شکسته شد!

در سالروز افتتاح پتروشیمی مسجد سلیمان، در گفت‏ وگویی با مهندس حسین صالحی ‏نیا، رئیس مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان مروری داشتیم بر اینکه چگونه این مجموعه مسیری طولانی را در زمانی کوتاه و به شکلی شگفت‏ انگیز طی کرد و در زمان تحریم، کرونا و روی‏گردانی تولیدکنندگان جهانی، چگونه خودکفایی در تولید کاتالیست داخل کشور توانست بالی برای پرواز این مجموعه باشد.

لطفاً معرفی کوتاهی از خودتان برای افرادی که با شما آشنایی ندارند، بفرمایید؟
بنده حسین صالحی‏ نیا، از سال ۹۱ در پتروشیمی مسجد سلیمان به‏ عنوان مدیر مهندسی مشغول بودم و در شهریور سال ۹۵ به‏ عنوان مدیر پروژه یا مدیر طرح پتروشیمی مسجد سلیمان انجام وظیفه می ‏کنم.
با توجه به اینکه در سالروز بهره ‏برداری پتروشیمی مسجد سلیمان به‏ عنوان نماد اقتصاد مقاومتی قرار داریم و شاهد اتصال پتروشیمی مسجد سلیمان به زنجیرۀ اوره آمونیاک کشور و صادرات این محصول هستیم. این مجتمع طی سال ‏های گذشته از لحاظ اشتغال‏زایی چه عملکردی داشته است؟
دربارۀ پتروشیمی مسجد سلیمان در دو مقطع می‏ توان صحبت کرد. یک مقطع پروژه است و یک مرحله راه ‏اندازی و تولید محصول و افتتاح مجتمع.
از سال ۹۴ که زمین را تحویل پیمانکار دادیم، با توجه به جمیع جهاتی که دربارۀ زمان‏ بندی پروژه پیش ‏بینی شده بود، حدود شش‏ هزار نفر در سایت مشغول به فعالیت بودند. که باتوجه ‏به راه ‏اندازی واحد، این تعداد امروز به ۱۵۰۰ نفر رسیده است. هم‏زمان با توجه به خرید تجهیزات پروژه، هدفمان این بود و موفق هم شدیم که برای خیلی از تجهیزاتی که امکان ساخت آن‏ها در داخل کشور وجود دارد، به دنبال حمایت از تولید داخل، با سازندگان داخل کشور در ارتباط باشیم.
دانش فنی مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان در واحد آمونیاک متعلق به شرکت کازالۀ سوئیس است و واحد اوره و گرانول متعلق به شرکت تویوِ ژاپن است. این دو شرکت از شرکت ‏های معتبر و نام‏دار هستند. خاطرم هست آن زمان ما تحریم بودیم و هیچ‏کدام از این شرکت‏ها پاسخ ما را نمی‏دادند و با پیگیری‏ های مدیریت عامل، آقای دکتر داوودی، شرکت پیدک با این دو شرکت توافقات درونی حاصل کرد و از طریق آن ما با این دو شرکت ارتباط گرفتیم.
زمانی که یک شرکت ایرانی در کنار شرکت‏های خارجی قرار می‏گیرد، چقدر دانش فنی مورد‏نظر قابل‏انتقال است؟
دانش فنی مقوله‏ ای است که در دنیا باید ثبت جهانی شود و امتیازی اختصاصی برای لایسنسور پدیدآورندۀ آن شرکت محسوب می‏‏ شود. آن زمان در مذاکرات با لایسنسورها، شرکتی را می‏ شناختم که ثابت شد می ‏تواند دانش فنی آمونیاک را داشته باشد، اما چون هیچ حمایتی صورت نگرفت و حجم سرمایه‏ گذاری و ریسک مربوطه بالا بود، این کار انجام نشد. من شخصاً معتقد بودم این شرکت دانش مورد‏نیاز را دارد، اما در سطح کلان، تصمیم ‏گیری‏ هایی برای حمایت از این شرکت‏ ها لازم است تا بتوانند فعالیت کنند. مثلاً من زمانی را یادم می‏ آید که حتی برای نصب کوچک‏ترین ماشین‏ آلات در صنعت نفت باید از کشورهای خارجی می ‏آمدند؛ اما این مشکل برطرف شد و الان صفر تا صد نصب ماشین‏آلات شرکت‏ های پتروشیمی را کارشناسان ایرانی انجام می‏ دهند. اما برای رسیدن به این مرحله، نکتۀ اصلی اینجاست که زمان‏ بندی پروژه به‏روز و به موقع انجام شود که این مشکلات هم به وجود نیاید.
در این پروژه به دلیل تحریم و پدیدۀ کرونا، هیچ کاری فراتر از تعهدات قراردادی صورت نپذیرفت؛ در واقع خود کارفرما بود که همۀ سختی‏ های تحریم را مدیریت کرد. ما با مشکلات بسیاری مواجه شدیم، ازجمله انتقال دانش فنی، انتقال تجهیزات و موارد بسیارِ دیگر، و یادمان نمی‏ رود که از بعد نوامبر ۲۰۱۸ چه مشکلاتی داشتیم. اما ما در اوج تحریم، پروژه‏ای را به پایان رساندیم که بزرگ‏ترین پروژۀ کشور شد و خود ما آن موقع نمی ‏دانستیم، اما کارشناسانی که آمدند، اذعان کردند که برای اتمام پروژه‏ای مشابه مسجد سیلمان حداقل دوازده یا پانزده سال زمان نیاز دارند. اما ما در اوج تحریم و کرونا و همین‏طور پدیدۀ تأمین مالی، کار را در طول کمتر از شش سال به پایان رساندیم که بی‏نظیر بود و به نظر من می ‏تواند الگو باشد. حتی اگر منابع مالی به ما اجازه می‏ داد، می ‏توانستیم پنج ‏ساله هم به بهره ‏برداری برسیم. اگر بخواهیم این پروژه را با پروژه‏ های مشابهی که داخل کشور احداث و طرح‏ شده، مقایسه کنیم، این‏ها حداقل دوازده تا چهارده سال زمان برده و تأمین منابع مالی نیز چندان برای آن‏ها مشکل نبوده، اما کرونا و تحریم می‏ تواند پروژه را از رده خارج کند، ولی ما ضربتی کار را شش ‏ساله به اتمام رساندیم.

این پروژۀ عظیم تا چه حد در آبادانی و پیشرفت این منطقه سهم داشته و برای مردم چه مزایایی داشته است؟
پاسخ به این سؤال شما به چند دلیل کمی سخت است. مسجد سلیمان بیش از صد و اندی سال پیش با کشف اولین چاه نفت دِین خود را به کشور و آبادانی آن ادا کرد. اولین چاه نفت نقش خوبی داشت، اما به این دلیل که انگلیسی‏ ها مدیریت نفت این منطقه را برعهده داشتند، خیلی به این منطقه نگاه ویژه ‏ای نشد. اولین صنایع و مجموعۀ بزرگی که در شمال خوزستان و جوار شهر مسجد سلیمان افتتاح شد که به شهر اولین‏ ها معروف است؛ پتروشیمی مسجد سلیمان بود که آن هم صرفاً و صرفاً، تأکید می‏ کنم، فقط همت و تلاش آقای دکتر داووی بود که علاقه‏ مند به آبادانی کشور و منطقۀ خود بود و تصمیم گرفت به‏ رغم مشکلات، کار بزرگی را اینجا آغاز کند و شالوده‏ ای در این منطقه برای رشد بنیان گذارد.

با توجه به شعار امسال که تولید دانش ‏بنیان است، به نظر می‏ آید این شعار براساس خودکفایی و بومی‏ سازی کالاهای استراتژیک تحقق یابد؛ یکی از این کالاها هم کاتالیست بود که پتروشیمی مسجد سلیمان برای اولین‏ بار وارد آن شد. نظر شما دربارۀ حمایت و دستاورد اینکه ما به سمت حمایت از کالاهای استراتژیک تولید داخل برویم، چیست؟
به‏ هرحال امسال شعاری که مقام معظم رهبری مطرح کردند، تولید، دانش‏ بنیان و اشتغال‏ زایی است. اگر این مثلث را به هم بچسبانیم، می‏بینیم که موضوعی که کشور و صنایع داخل دنبال آن هستند، کامل خواهد شد. سؤال شما مقدمه‏ ای لازم دارد و آن این است که بدانیم ایرانی شدن تجهیزات تا چه حد موضوع مهمی است؟ به‏ عنوان یک ایرانی بسیار خوشحال می‏ شوم که یک قطعه ‏ای ساخت ایران باشد و از لحاظ کیفیت هم با نمونه‏ های خارجی برابری کند. این موضوع باعث می ‏شود صنعت آرامشی داشته باشد و بداند که اگر با مشکلی رو‏به‏ رو شد، با یک تلفن دو سه روزه حل می‏ شود و از لحاظ تولید دچار مشکل نمی‏ شود. این باعث خوشحالی و افتخار است که ما در دهۀ اخیر این موضوع را مشاهده کردیم.

قلب تپبندۀ مجموعه شما کاتالیست است. شما اواسط سال ۹۶ به سمت خرید از داخل کشور آمدید. بفرمایید چه شد که به لحاظ فنی امضای تأییدیۀ شما در پروپزال‏ های ارائه‏ شده نقش گرفت و این اعتماد چگونه ایجاد شد؟
کاتالیست جزو محصولات با تکنولوژی بالا و به‏ اصطلاح «های‏تک» است که سال‏ های گذشته همواره در دست شرکت‏ های اروپایی بوده است. اینکه کشور ما به چه تدبیری وارد این عرصه شد، من فکر می‏ کنم کسانی که در کشور ما همت کردند که در این زمینه ما را از وابستگی به کشورهای خارجی رها و خودکفا کنند، قابل‏ تقدیر و تحسین هستند. در این ارتباط تحریم‏ ها همان‏طور که تهدید هستند، تصور می‏کنم فرصت هم هستند. آن زمان شرکت سرو به‏ عنوان یکی از شرکت‏ هایی که می‏ توانست کاتالیست‏ های اوره و آمونیاک مورد‏نیاز ما را بسازد، مطرح بود و پیش‏قدم شد. اینکه چرا ما نرفتیم سراغ شرکت‏ های خارجی، صادقانه بگویم، نه اینکه نرفتیم؛ رفتیم اما مشکلاتش زیاد بود. معمولاً کاتالیست‏ های واحد اوره و آمونیاک را شرکت‏ های تاپسو دانمارک و سودکمی هند می‏ سازند که برندهای معتبری هستند، اما وقتی مشخصات فنی شرکت سرو را با این شرکت‏ های مطرح مقایسه می‏ کردیم، تفاوت چندانی را میان کاتالیست‏ های شرکت سرو و شرکت‏ های خارجی ندیدیم. این باعث شد که ما پیشنهاد شرکت سرو را با در نظر گرفتن نگرانی‏ هایی که وجود داشت، بپذیریم. چون برخی از این کاتالیست ‏ها برای بار اول قرار بود استفاده شوند و عملیاتی نشده بودند. این شد که آن‏ها را از لحاظ فنی بررسی کردیم، اما در نهایت قانع شدیم که شرکت سرو هم می‏تواند این کاتالیست‏ ها را بسازد. این نوع تصمیم‏ گیری و این نوع عملکرد که از صنایع داخلی حمایت شود، به‏ رغم ریسک‏ های پنهان و آشکار، کار آسانی نیست و یک مدیرعامل باید این تصمیم را بگیرد.
این درایت و تدبیر آقای دکتر داووی بود که تأکید کرد ما هرچقدر می ‏توانیم باید با توجه به مشکلات ناشی از تحریم، به سمت شرکت‏ های دانش‏بنیان و داخلی حرکت کنیم و عواقب آن به‏ عهدۀ پتروشیمی مسجد سلیمان است؛ اما بررسی‏ های فنی باید انجام شود. ما با همۀ شرکت‏ هایی که ادعا می‏ کردند کاتالیست‏ ساز هستند، مذاکره کردیم، اما تنها شرکتی که با طیب‏ خاطر و اعتماد‏به ‏نفس اعلام کرد که می‏ تواند مجموعۀ کاتالیست‏ ها را برای ما بسازد، شرکت سرو بود. خب همیشه نگرانی برای اولین شرکتی که می‏ خواهد خود را نشان بدهد، وجود دارد؛ اینکه آیا کاتالیست‏ ها استقامت کافی در مقابل فشارهای دمایی را دارند یا نه. اما با همۀ این ریسک‏ ها، تصمیم بر این شد و ما در سال ۹۶ توانستیم قراردادمان را برای اولین بار در ایران برای تأمین تمام کاتالیست‏ های حوزۀ اوره و امونیاک ببندیم. من فکر می‏کنم در ایران هیچ شرکتی نتوانست همۀ تیپ کاتالیست‏ های موردنیاز خود را از یک شرکت بخرد و ما این کار را با نگاه ملی انجام دادیم. آن زمان هم مشکلاتی بود، اما در جریان مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که این شرکت به دلیل پیشینۀ خود و نیروهای متخصصی که در آن هستند و دانشی که کسب کرده و اعتقاد و شعارش، در ساخت این کاتالیست‏ ها مناسب است. الان هم خوشبختانه در سالگرد راه ‏اندازی مجتمع مسجد سلیمان از تمام پارامترهای این کاتالیست‏ ها راضی هستیم، به‏خوبی با نمونه‏ های جهانی مقابله می‏کنند و کاتالیست‏ های ریفرمر این شرکت اتفاقاً یک سر و گردن از نمونه ‏های جهانی بهتر هستند؛ چون می‏دانم چه نوساناتی در خط تولید وجود دارد. اینکه شما در شرایطی باشید که کارخانه نرمال است و بخواهید از کاتالیست‏ های ایرانی استفاده کنید، خیلی متفاوت است با زمانی که شما می‏خواهید از صفر کار را راه بیندازید و شوک‏ های متعددی در این زمینه باشد که البته طبیعی هم هست. بااین‏حال این کاتالیست به‏ خوبی جواب داد و به جرئت می‏گویم ۵۰ الی ۶۰ درصد از نمونۀ خارجی بهتر است.
سایر کاتالیست‏های شرکت سرو هم اگر بهتر از خارجی‏ها نباشند، هم‏ سطح با آن‏ها هستند. با اینکه ما تحریم بودیم، اما شرکت تاپسو خیلی مایل بود قبل از نوامبر ۲۰۱۸ همۀ کاتالیست‏ها را بفرستد که به دلایلی، به بعد از تحریم موکول شد. ما هم‏زمان با تاپسو و سودکمی هند هم مذاکره‏ای داشتیم و خاطرم هست بعد از ۴ نوامبر این شرکت‏ها دیگر هیچ تمایلی به ما نشان ندادند و ما را طرد کردند. اما بعد از ساخت و استفاده از کاتالیست سرو دیدیم سروکلۀ واسطه‏ها پیدا شد و شگردهایی هم برای ترغیب پیاده کردند. وقتی فهمیدند ما کاتالیست ریفرمر بومی‏سازی‏شده در داخل کشور داریم، برای بازارگرمی می‏گفتند تکنولوژی جدید آورده‏اند، اما به جرئت می‏گویم این‏دفعه برگ برنده دست ما بود و به دلیل زحمات شرکت‏های دانش‏بنیان و شرکت سرو، ما پرافتخار مقابل این شرکت‏های خارجی ایستادیم و دست رد به سینۀ آن‏ها زدیم. باید بگویم که دست رد به سینۀ شرکت‏های خارجی زدن، راحت نیست و بستگی به مدیریت شرکت دارد. این اتفاق به یک مؤلفه بستگی دارد و آن هم ظرفیت بالای شرکت سازندۀ کاتالیست است که به دانشی رسیده که می‏تواند کاتالیست خوب در حجم زیاد بسازد. این مؤلفه، ما را در مقابل شرکت‏های خارجی که زمانی التماس آن‏ها را می‏کردیم، سربلند کرد و آن‏ها را طرد کردیم و با قدرت می‏توانیم بگوییم که خودکفا شده‏ایم. در صنعتی که ما کار می‏کنیم واقعاً لحظۀ فوق‏العاده‏ای است و در کلام نمی‏گنجد که به یک شرکت خارجی بگوییم که ما خودمان کاتالیست داریم و خودکفا هستیم.

کیفیت تعهدات سرو در زمان تحویل کاتالیست و واگذاری رضایت‏بخش بود؟ خدمات بعد از آن چطور؟
سؤال شما یک مقدمه دارد و آن اینکه اگر شما یک قطعه یا کاتالیست را نیاز داشته باشید و مطمئن باشید که بخش داخلی می‏تواند با یک تلفن آن را برای شما بفرستد، می‏تواند خیلی به بخش تولید کمک کند. اگر یک کاتالیستمان مشکل پیدا کند، دیگر نگران نیستیم و خیلی راحت می‏توانیم از ظرفیت شرکت سرو استفاده کنیم و در یک مدت کوتاه به‏خاطر ارتباطی که بین صنعت و تولیدکنندۀ کاتالیست برقرار است، آن مشکل را حل می‏کنیم. هر قراردادی یک مشخصات و شرح کار دارد و آنچه در قراردادها بود، خوشبختانه این شرکت به‏خوبی از پس تعهداتش برآمد. خدمات پس از فروش شرکت سرو را من یک امتیاز تلقی می‏کنم و خب، تجربه‏ای که این شرکت دارد و آشنایی‏ای که با شیوۀ کار دارد. در زمان لود شدن کاتالیست نیاز است بخش فنی شرکت سرو به‏عنوان ناظر حاضر باشد و خوشبختانه هربار همکاران این مجموعه با یک نامه‏نگاری در کنار ما حاضر می‏شدند و پیشنهاد‏های خوبی ارائه می‏کردند و پس از تولید هم باز علاقه‏مند بودند نتیجۀ عملکرد کاتالیستشان را ببینند. همکاران ما هم نگران بودند که نوسانات فشار و دما چقدر می‏تواند روی کاتالیست اثر بگذارد. از این رو از خدمات شرکت سرو استفاده کردند؛ به‏نوعی می‏توان گفت خدمات پس از فروش این شرکت، نقطۀ بسیار مثبتی است و مثل سایر پارامترهایی که در ساخت کاتالیست رعایت کردند؛ عالی است.

چه انتظاری از شرکت سرو دارید؟
شرکت سرو آن‏قدر کارشناسان مجرب و خوبی دارد که شاید توصیه‏های ما فقط دوستانه باشه و قطعاً همۀ نکاتی که نیاز است را قبلاً لحاظ کرده‏اند و می‏کنند. اما آنچه به‏عنوان یک هم‏وطن می‏توانم به این شرکت عرض کنم ضمن تشکر از تلاششان فقط دو چیز است که با به‏کارگیری آن می‏توانند در قلۀ تولیدکنندگان کاتالیست قرار بگیرند. البته الان هم هستند، اما چون تازه‏ وارد میدان جهانی تولید شده‏اند، در مقابلِ شرکت‏هایی قرار دارند که پنجاه سال است در این حوزه فعال هستند. هرچند خبر دارم که کاتالیست‏های دیگری را هم صادر کرده‏اند و عملکرد آن‏ها در این بخش نیز رضایت‏بخش بوده است. یکی کیفیت است که فکر کنم شرکت سرو باید به‏ عنوان یک میثاق اساسی به آن فکر کند و با برنامۀ منسجم‏تری برای تولید و کیفیت پیش رود و یکی دیگر هم مشتری‏مداری است که فکر می‏کنم شرکت سرو تا الان به بهترین شکل آن را انجام داده است. بنابراین اگر به مشتری و کیفیت توأمان فکر کند؛ بهتر و قوی‏تر مسیر خود را ادامه خواهد داد.

و کلام پایانی با خوانندگان فصل‏نامۀ سرو ماندگار؟
واقعیت این است که ما باید به سمت خودکفایی برویم؛ البته نه به این معنا که هیچ وابستگی به خارج نداشته باشیم، بلکه در ساخت کالاهای با تکنولوژی بالا خودکفا شویم، چون وقتی ببینند ما نیازمند هستیم، این امر ابزاری می‏شود برای استکبار جهانی. ما تا الان بسیار خوب در این زمینه پیش رفته‏ایم و راهمان را ادامه خواهیم داد. دربارۀ کالاهایی که‏ های‏تک نیستند رویارویی با این مسائل راحت‏تر است، اما در زمینه‏های دیگر مثل صنعت نفت‏وگاز، کاتالیست یک ابزار فشار است و نیاز به سیاست‏گذاری و حمایت دارد.
من به ‏عنوان یکی از افرادی که در بخش صنعت کمی تجربه دارم خواهشم از همۀ تصمیم‏ گیرندگان این است که از شرکت‏های تولید داخل حمایت کنند. ما حتماً به تغییراتی در قوانین و تغییر نگرش به شرکت‏های ایرانی نیاز داریم. ما شعار «می ‏توانیم» را در مسجد سلیمان عملی کردیم و نیاز داریم همۀ کشور این را عملی کنند. ما چیزی از شرکت‏ های خارجی کم نداریم و اگر تصمیمات به‏ موقع گرفته شوند، می‏توانیم به‏راحتی با خارجی‏ ها مقابله کنیم. البته راه دشوار است، اما باید سازوکارهای تسهیل را فراهم کنیم. همۀ لوازم و چیزهایی که نیاز است وجود دارد، فقط باید به ‏موقع تصمیم گرفته شود. این شرکت‏ها باید روی پای خود بایستند و به جایی برسیم که خودشان صادرکننده شوند و ما به‏عنوان ایرانی، در مقابل کسانی که برای فروش یک محصول مشکل و تحریم ایجاد می‏ کنند، سرمان را بالا بگیریم. امید است روزی برسد که به‏ طور کامل در زمینۀ کالاهای استراتژیک و صنایع های‏تک خودکفا شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *