دکتر پرویز کرمی ؛ رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‏ های نرم و توسعۀ صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: مسیر توسعه از فرهنگ می‏ گذرد!

جریان نوآوری بزرگ‏ترین موهبت الهی به انسان است که ارزش مادی آن را نمی‏توان به‏راحتی تعیین کرد. ساختار اقتصاد نفتی، محدودیت‏های پرورش خلاقیت‏ها را به همراه دارد، چراکه در ساختار این اقتصاد منابع انسانی دیده نمی‏شود. ما اگر این ساختارها را به هم نزنیم، محیطی نخواهیم داشت تا فرزندان و استعدادهای این سرزمین بتوانند در آن رشد کنند و نوآوری‏هایشان را بروز دهند.

رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‏بنیان، اشتغال‏آفرین» نام‏گذاری کرده‏اند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از مهم‏ترین جایگاه‏های دولتی است که نسبت مستقیمی با شعار سال ۱۴۰۱ دارد. مهم‏ترین ویژگی تولید دانش‏بنیان، بومی‏سازیِ تولید متناسب با مسائل جامعه و جدا شدن از فرهنگ اقتصاد نفتی است. دانش‏بنیان و خلاق بودن پیش از هر چیز، یک فرهنگ است، که این فرهنگ در هر بخشی باید مدنظر قرار بگیرد. بزرگ‏ترین وظیفۀ معاونت علمی تزریق نوآوری در ساختار دیوان‏سالاری کشور است؛ ما به‏واسطۀ نوآوری‏هایمان باید پیشرفت کنیم.

این جریان نوآوری که در قالب شرکت‏های دانش‏بنیان و خلاق اتفاق افتاده است، از قلب دانشگاه‏ها آغاز می‏شود؛ دانشگاه‏ها مبدأ اقتصاد و فرهنگ جامعه هستند. به‏طوری که بخش عظیمی از درآمد دانشگاه‏ها باید با خلق دانش و تبدیل آن‏ به تکنولوژی و انعقاد قراردادهای مرتبط با صنعت باشد. در حال حاضر تعداد شرکت‏های دانش‏بنیانمان بیش از ۶۷۰۰ و شرکت‏های خلاقمان بیش از ۱۶۰۰ است. هرجا که این شرکت‏ها تعدادشان از لحاظ کمّی و کیفی بالا بوده است، ما توانستیم با تحریم مقابله کنیم. جمهوری اسلامی ایران هر زمان بر نوآوری‏هایش تکیه کرده، پیروز شده است. ما در عملیات‏های دوران دفاع مقدس نیز به‏واسطۀ نوآوری‏هایمان پیروز ‏شدیم. شرکت‏های خلاق و نوآور ساختارهای سنتی اقتصاد ما را تغییر می‏دهند، نوع نگاه و دیدگاه‏های ما را تغییر می‏دهند. جوان‏های ما می‏توانند با خلق نوآوری، بخش مهمی از اقتصاد و فرهنگ کشور باشند. یقیناً این جوانان نسل جدید کارآفرینان آینده خواهند بود که با این نگاه وارد بازار کار خواهند شد.

با تصویب قانون جهش تولید دانش‏بنیان در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن از سوی ریاست جمهور محترم در این ایام، شاهد رونق محصولات ایران‏ساخت خواهیم بود. سه محور مهم و راهبردی این قانون را می‏توان تقویت ابزارهای حمایت مالی از شرکت‏ها، توسعۀ زیرساخت‏ها و رفع موانع تولید و نیز توسعۀ بازار شرکت‏های دانش‏بنیان و خلاق دانست. اطمینان دارم این قانون با پیگیری‏های اجرایی آغازشده به دستور دکتر مخبر، به‏عنوان رئیس ستاد اجرایی‏سازی شعار سال، و دبیری جناب آقای دکتر ستاری، یکی از افتخارات دولت مردمی جناب آقای دکتر رئیسی و مجلس یازدهم خواهد بود و این یادگاری از ما برای آیندگان است.

 

برای دانلود قانون جهش تولید دانش بنیان ، با دوربین گوشی خود این کد را اسکن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *