سعید ناقدی نیا، رئیس امور مهندسی تولید و رئیس کمیتۀ کارشناسی کاتالیست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‏ های نفتی ایران: اتکای پالایشگاه ‏ها و پتروشیمی‏ های ایران به تولیدات داخلی!

ناقدی نیا گفت: دهۀ ۷۰ بود که در پالایشگاه کار می‏ کردم و مرتباً هر شش ماه یک‏ بار سمیناری برگزار می ‏شد و شرکت‏ های تولیدکنندۀ خارجی، محصولاتشان را ارائه می ‏دادند و آخرین دستاوردهای این حوزه معرفی می ‏شد، همچنین محصولاتشان را بازاریابی می‏ کردند. اما با تحریم ‏ها و خروج این شرکت ‏ها از کشور، خلأ چنین نشست‏ هایی احساس می‏ شد. برگزاری چنین همایش ‏هایی، زمینه را برای تعامل و افزایش تجربیات و هم ‏افزایی در حوزۀ کاتالیست‏ ها فراهم می ‏آورد. جای خالی چنین رویدادها و همایش‏ هایی در کشور، به‏ ویژه در حوزۀ کاتالیست به‏ شدت احساس می ‏شد که این مجموعه (نفت و گاز سرو)، که خود یکی از تولیدکنندگان توانمند و شناخته‏ شدۀ کاتالیست‏ است، تلاش کرده تا خلأ دانش و ارتقاء شناخت از فناوری حوزۀ کاتالیست را با تولیدات علمی، برگزاری رویدادها و ارائۀ تجربیات خود، پر کند و زمینه‏ ساز خودکفایی کشور هم در زمینۀ این محصول و هم در بخش علمی آن شود، که جای تقدیر و تشکر دارد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی و شرکتهای تابعه

در معرفی اجمالی شرکت پالایش و پخش فرآورده‏ های نفتی و شرکت‏ های تابعه، به کاتالیست ‏هایی که مورد استفاده قرار می ‏گیرد، خواهم پرداخت و درمورد کاتالیست‏ های تولید داخل، چالش‏ ها و پیشنهادات بحث خواهم کرد.

شرکت ملی با افزایش ظرفیت نفت خام و افزایش پالایشگاه ‏ها، شرکت پالایش و پخش مستقل شد و شرکت ملی پخش، وظیفۀ عرضه، شرکت خطوط لوله وظیفۀ انتقال و شرکت مهندسی ساختمان نفتی وظیفۀ احداث واحدهای جدید پالایشگاهی را برعهده دارند. از ۱۰ پالایشگاهی که در کشور داریم، ۸ پالایشگاه خصوصی است، اما با توجه به وظیفۀ خطیری که در تأمین سوخت کشور وجود دارد، نظارت و هماهنگی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش صورت می ‏گیرد. در مجموع ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور ما توسط این ۱۰ پالایشگاه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است.

فرآورده ‏های اصلی پالایشگاه ‏ها که مبنای تولید و تأمین سوخت کشور هستند، شامل بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید و … است که بیشترین میزان تولیدات متعلق به نفت‏ و گاز که ۱۰۷ میلیون لیتر در روز و بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می ‏کنیم. میزان پالایش و عملکرد شرکت در سال ۹۹ حدود ۷۵۰ میلیون بشکه بوده است و چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال خوراک پالایشگاه‏ های ماست. ۱۰۰ میلیارد لیتر میزان تولید اصلی ما در سال ۹۹ بوده و صادرات فرآورده‏ های پالایشی ما از مازاد نیاز کشور، ۸.۵ میلیارد دلار بوده است.

به‏ طور کلی در سال حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تن مصرف کاتالیست ما در تمامی پالایشگاه ‏هاست. بیشترین حجم از این میزان در واحدهای FCC و RFCC مورد مصرف قرار می ‏گیرد.

وظیفۀ واحدهای هیدروکراکینگ در پالایشگاه، شکست کاتالیستی یک برش سنگین در مجاورت یک کاتالیست و تبدیل آن به برش ‏های سبک‏تر و ارزشمندتر است که ۱۷۰ هزار بشکه در پالایشگاه ‏های ما در روز ظرفیت دارند. همچنین تولید هیدروژن یکی دیگر از وظایف این پالایشگاه ‏هاست که از طریق فرایند ریفرمینگ با بخار آب در دمای بالا و پایین صورت می‏ گیرد. بیشتر کاتالیست‏ هایی که نفت و گاز سرو تولید می‏ کند، کمک قابل‏ توجهی به این فرایند می‏ کنند که عمدتاً از سوی پالایشگاه ‏ها در این بخش مورد استفاده قرار گرفته است.

کمیتۀ کاتالیست شرکت ملی پالایش و پخش

باتوجه به مسئولیت بنده در کمیتۀ کاتالیست شرکت ملی پالایش و پخش، این موضوع را عرض کنم که کمیتۀ کاتالیست در سال ۱۳۷۷ و با توجه به مشکلاتی که در حوزۀ کاتالیست وجود داشت با حضور متخصصان کاتالیست پالایشگاه ‏ها شکل گرفت تا در قالب جلسات تخصصی، نیازها، چالش ‏ها و مسائل کاتالیستی پالایشگاه ‏ها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. شرکت نفت و گاز سرو یکی از شرکت‏ های پیشتاز در این حوزه است و شرکت ملی پالایش به تولید داخلی اقبال نشان داد و همان زمان نیز با محوریت کمیتۀ کاتالیست تعدادی قرارداد را با شرکت‏ های سازنده منعقد و محصولاتشان را پیش ‏خرید کرد. در کمیته و بر بستر نشست‏ های تخصصی، موضوعات مختلفی مطرح شد که یکی از مهم‏ترین دغدغه‏‏ ها، رفرنس کاتالیست‏ های ساخت داخل بود؛ چراکه پیش از آن تجربۀ استفاده از کاتالیست ‏های ساخت داخل وجود نداشت و پالایشگاه‏ ها زیر بار استفاده از تولیدات داخلی نمی‏ رفتند و سال‏ ها طول کشید تا با کمک شرکت‏ های داخلی، به پژوهشگاه صنعت نفت و در قالب پایلوت‏ ها، خوراک واقعی داده شود و با مشخص شدن تجربۀ موفق استفاده از کاتالیست‏ های داخلی، این فرهنگ در پالایشگاه‏ ها ترویج یابد. در حال حاضر، در کمیتۀ کاتالیست با برگزاری جلسات تخصصی با پالایشگاه ‏ها و شرکت‏ های تولیدکنندۀ داخلی تلاش می‏ کنیم در تأمین کاتالیست‏ هایی که موردنیاز این صنعت است، گام برداریم. در چند کاتالیست مهم هنوز نیاز جدی داریم که خوش بختانه شرکت‏ های دانش ‏بنیان گام‏ های خوبی در این مسیر برداشته ‏اند. سرمایه‏ گذاری خوبی در این حوزه صورت گرفته و امیدواریم در آیندۀ نزدیک بتوانیم کاتالیست‏ های پرمصرف را در کشور تولید کنیم.

یکی دیگر از فعالیت‏هایی که کمیتۀ کاتالیست انجام می‏دهد و به پتروشیمی‏ها کمک می‏کند، تأمین فلزات گران بهاست. این زمینه را ایجاد کرده ‏ایم تا نیاز یک پالایشگاه را از یک پالایشگاه یا پتروشیمی بگیریم و به صنعت که نیاز دارد، برسانیم. در این حوزه با پژوهشگاه صنعت نفت همکاری داریم که بازوی فنی در آزمایش و کیفیت‏ سنجی کاتالیست‏ هاست. وقتی یک شرکت تولیدکننده توانایی خود را برای تأمین کاتالیست اعلام می ‏کند، نمایندگان کمیتۀ کاتالیست در محل شرکت حاضر می‏ شوند، بازدید و ارزیابی را از امکانات سخت‏ افزاری و نرم‏ افزاری صورت می ‏دهند و از توانمندی ساخت داخل اطمینان حاصل می ‏کنند. در هنگام تولید، روی پروسۀ ساخت نمونه در خط تولید نظارت صورت می ‏گیرد و فرآوردۀ تولیدشده، به صورت پلمپ در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت قرار می ‏گیرد و پس از مقایسه، نتایج آزمایشات با نمونۀ شاخص که همان کاتالیست خارجی قبلی است، به همراه تأییدیه کمیتۀ کاتالیست به پالایشگاه یا شرکت پتروشیمی ارسال می ‏شود.

کاتالیست ‏های شرکت نفت و گاز سرو با توجه به کیفیت و عملکرد خوبی که در ارزیابی ‏ها به نمایش گذاشته ‏اند، مورد استفادۀ گسترده در پالایشگاه ‏ها و پتروشیمی ‏ها قرار گرفته ‏اند. عمده ‏ترین کاتالیست ‏هایی که در حجم انبوه به کار گرفته می ‏شوند، کاتالیست ‏های رفرمینگ، کاتالیست‏ های ساخت گوگرد و شیفت دمابالا و شیفت دماپایین، کاتالیست ‏های گوگردزدایی و تولید بنزین هستند که کاتالیست‏ های گران‏ قیمت و حاوی فلزات گران ‏بها محسوب می ‏شوند. این کاتالیست ‏ها در داخل کشور تولید می‏ شوند که شرکت نفت و گاز سرو، سهم بسزایی در تأمین نیاز کشور به این محصول راهبردی دارد.

صنعت کاتالیست داخل

تولید و استفاده از کاتالیست ‏های ساخت داخل ضمن آنکه هزینه ‏های تمام ‏شده را کاهش چشم‏گیری می‏ دهد، دسترسی شرکت‏ ها را به خدمات پشتیبانی، سازندگان کاتالیست و ارتقاء بهره‏ وری تسهیل می ‏کند. روش پرداخت هزینه به کاتالیست ‏سازهای داخلی بسیار بهتر از خرید خارجی است.

در برخی از کاتالیست ‏ها چالش‏ هایی وجود دارد که باید با تلاش و توانمندی شرکت‏ های ارزشمندی چون نفت و گاز سرو این نیاز نیز تأمین شود. در حوزۀ کاتالیست ‏های مستعمل نیز کارهای خوبی در نفت و گاز سرو صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم عناصر ارزشمند را بازیابی کنیم و کاتالیست ‏های مستعمل را که در پالایشگاه‏ ها به‏ وفور وجود دارد، به چرخۀ ارزش‏ آفرینی بازگردانیم.

امیدوارم شرکت نفت و گاز سرو، در مسیری که پیش رو دارد، موفقیت‏ های روزافزون کسب کند و همچنان بتواند در خودکفایی صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، حضوری اثرگذار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *