مهدی نورپژوه، مدیرعامل شرکت پتروشیمی کرمانشاه: چرا کاتالیست HTSC سرو؟

مقایسۀ کاتالیست SARV و TOPSOE

مهدی نورپژوه گفت: در این گفتار قصد دارم به عملکرد و کارآمدی یکی از محصولات کاتالیستی شرکت نفت و گاز سرو بپردازم. این محصول از مجموعه تولیدات کاتالیست‏ های شرکت سرو، سال گذشته در پتروشیمی کرمانشاه بارگذاری شد. عملکرد این کاتالیست با یکی از کاتالیست‏ های برند تاپسو مقایسه شد و مورد ارزیابی قرار گرفت و درمجموع، عملکردی به ‏مراتب بهتر از این محصول خارجی نشان داد.

پتروشیمی کرمانشاه سایتی صنعتی است و واحد اوره و آمونیاک آن دارای ظرفیت تولید ۱۲۰۰ تن آمونیاک و ۲۰۰۰ تن اوره در روز است. در فرایند تولید آمونیاک این مجموعه، سنتز به روش هابِر و اوره نیز به روش گرانولیشن تولید می‏ شوند.

مقدار تولیدی که پتروشیمی کرمانشاه پشتیبانی می‏ کند، ۶۸ تن آمونیاک در روز به‏ صورت ذخیرۀ مازاد و ۲۰۰۰ تن اوره در روز است. تحصیلات ۶۰ درصد منابع انسانی این مجموعه لیسانس و بالاتر و میانگین سنی حدود ۳۵ سال است. از این ۲۹۵ هکتار مجموعۀ پتروشیمی، حدود ۱۱۶ هکتار آن فضای سبز را شامل می‏ شود.

بحث اصلی گزارش درخصوص کاتالیست HTSC تولیدی شرکت سرو است که سال ۱۳۹۹ در پتروشیمی کرمانشاه بارگذاری شد. در زمان راه ‏اندازی اولیۀ مجتمع در سال ۱۳۸۷ کاتالیست HTSC شرکت تاپسو بارگذاری شد که پس از ۷ سال نیاز به تعویض پیدا کرد که دلیل آن نیز زینتر شدن کاتالیست‏ ها بود. اما در این بخش می‏ خواهیم کاتالیست بارگذاری‏ شده در سال ۱۳۹۴ شرکت تاپسو را که در سال ۱۳۹۹ تخلیه شد، با کاتالیست شرکت سرو مقایسه کنیم.

با توجه به شرایط عملیاتی سخت در مجتمع کرمانشاه در مدت‏ زمان کوتاه ‏تری می ‏توان عملکرد دو کاتالیست را مقایسه کرد. در واقع در سال ۱۳۹۴ کاتالیست SK-201 تاپسو بارگذاری شد، اما پس از گذشت ۵ سال ناچار به تعویض کاتالیست تاپسو و شارژ کاتالیست SARV-150 شدیم. در بارگذاری کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو در بالای رآکتور گاردی از جنس آلومینا برای جذب جامدات سیلیسی در نظر گرفته شد. پس از بارگذاری کاتالیست SARV-150 در مجموعۀ پتروشیمی کرمانشاه مطالعات جدی روی عملکرد این کاتالیست صورت پذیرفت.

من زمانی در حدود ۸ ماه را برای هر دو کاتالیست در نظر گرفتم تا بتوان به ‏راحتی این دو کاتالیست را با یکدیگر مقایسه کرد. این مقایسه باعث مشاهدۀ عملکرد بالای کاتالیست SARV-150 (HTSC) با قیمت بسیار پایین‏تر نسبت به نمونۀ خارجی آن شد. همچنین کاتالیست شرکت سرو، از حیث عملکرد، حرارت و راندمان، بازدهی به‏ مراتب بالاتری از نمونۀ خارجی داشت.

از دیگر مزیت‏ های استفاده از این کاتالیست، ضمانت ‏هایی است که شرکت سرو برعهده گرفته است؛ چراکه خدمات پشتیبانی، به ‏راحتی و به ‏سرعت در دسترس است. همچنین خرید از داخل کشور باعث کاهش هزینۀ انبارداری شده است و ما مجبور نیستیم در چند بخش کاتالیست بخریم و انبار کنیم.

خرید از تولیدات داخل سبب می‏ شود نیروی کار بیشتری به اشتغال بپردازند و انقلابی که در این حوزه درخصوص کاتالیست HTSC رخ داده، واقعاً ستودنی است.

پیشنهادی که من در این زمینه دارم، ارتباط بیشتر صنعت و مجموعه ‏هاست که البته در این ارتباط در حال گفت‏وگو هستیم. برای نمونه، ما تعامل بسیار خوب و راحتی با شرکت سرو داریم و انتظار ما این است که کاتالیست‏ های تولیدی این شرکت به ‏روز شود؛ یعنی همگام با برندهای دنیا و مدل‏های جدید به‏روز شوند.

البته در بازدید اخیری که من از شرکت سرو داشتم، کیفیت کاتالیست‏ های جدیدی که تولید کرده ‏اند به‏ مراتب بهتر شده است. همین‏طور انتظار داریم که میزان تولیدات جواب‏گوی نیازهای بخش صنعت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *