پرویز کرمی؛ مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر ستاد فناوری‏های نرم و توسعه صنایع خلاق: صادرات کاتالیست، نگین تجاری‏ سازی محصولات دانش‏ بنیان!

اسطوره ‏ها ازلی ‏اند و دست‏ نایافتنی، اما حماسه، انسان ‏ساخته است و به چشم، دیدنی. جهانِ انسانِ مسلمانِ ایرانی از سیمرغ و رستم در طول تاریخ، گذر کرد و حماسه‏ های بسیاری آفرید که به اراده و ایمان خود او، هویت یافت. گرچه شاید به خواست و نفوذ نامحرمان و دشمنان این خاک پاک، حماسه‏ ها کمتر در مقابل چشم ‏ها بوده‏ اند و ملکه ذهن‏ ها؛ اما امروز، در این روزگار دانایی مبتنی بر علم و فناوری و انفجار اطلاعات، مردم ما حماسه ‏هایشان را یک‏ به‏ یک در حال جستن و یافتن هستند.
می‏ شود با جدیت گفت که حماسه‏ ها، همه دارایی ‏های یک ملت هستند؛ پیش‏برنده و تاریخ ‏ساز. حال ما در این شرایط، باید به دنبال ساختن آن باشیم یا یافتنش؟ مگر می ‏شود حماسه را با دستور ساخت؟ حماسه، از بندبند جان شیرین انسان ‏های خوش ‏قلب و نیک ‏نفس پا می‏ گیرد. حماسه ‏ها از خود زندگی ما ریشه می‏ گیرند و بر بلندای خودباوری، سبز می‏ شوند.
اینک اما، در دوره‏ای هستیم، حماسه‏ ساز، حماسه‏ خیز و حماسه‏ دار. گذر کردن از هفتادخوان تحریم‏ ها، قصه نیست. ایستادن در مقابل ناجوانمردی‏ های بیگانگان، اسطوره نیست. پنجه ‏در ‏پنجه کردن با دیوهای ناپیدای بحران ‏های دشمنان، افسانه نیست. این‏ها همه، حماسه‏ اند. شکل ‏گیری زیست‏ بوم فناوری و نوآوری، ادعا نیست، واقعیت است. بازپس‏گیری توانمندی‏ ها و داشته‏ ها، از غبارهای فراموشی، با بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش ‏بنیان و خلاق، یک حقیقت است.
محصولات فناورانه «ایران‏ساخت» که تلفیقی از علم و فناوری و باور، وطن‏پرستی، هوشمندی و شجاعت جوان ایرانی‏ است، توانسته در بازارهای جهانی، نیز خوش بدرخشد که نمونه بارز آن صادرات کاتالیست است. محصولی فناورانه که با تولید آن به همت جوانان خوش‏فکر و خوش ‏آتیه مملکتمان، از انحصار چند کشور خارجی درآمد و اینک شاهد آنیم که کاتالیست ‏های ایران‏ ساخت هم ‏تراز با نمونه خارجی می ‏درخشند. اما این پایان راه نیست و قطعاً تولیدکنندگان و مصرف ‏کنندگان کاتالیست با کنار هم قرار گرفتن باید حرکت روی مرزهای دانش را همچنان ادامه دهند و تا بومی ‏سازی کامل انواع کاتالیست‏ های استراتژیک کشور پیش روند.
در این میان، تولید و صادرات کاتالیست و حمایت از این صنعت از جهتی دیگر شرایط ویژه‏ ای داشت. اینک که قلب یکی از پالایشگاه‏ های کشورهای همسایه با یکی از پیچیده ‏ترین کاتالیست‏ های ایرانی تولیدی شرکت «نفت و گاز سرو» در حال تپیدن است، نشان می‏ دهد ایران در رقابت با پیچیده ‏ترین بازارهای مصرفی از چه توانمندی بالایی برخوردار است.
صادرات کاتالیست در حالی اتفاق افتاد که در شرایط ظالمانه تحریم، و در حضور بزرگ‏ترین و قدرتمندترین برندهای تولیدکننده کاتالیست جهان، توانستیم در رقابت با شرکت‏ های اصلی، دروازه جدیدی از بازارهای جهانی را به روی کشور ایران و صنعت نوین کاتالیست باز کنیم.
نقطه برجسته و حائز اهمیت، وابستگی شدید و انحصار صنعت ۱۰۰ساله نفت ایران به کاتالسیت است که ما با دستیابی به دانش فنی این محصول‏ های‏ـ‏تک، تولید آن را در ایران امکان‏ پذیر کردیم و در دوران سخت تحریم، شرایط فعالیت شرکت‏ های فولادی، پتروشیمی و پالایش کشور را فراهم آورده‏ ایم. و در ادامه توانستیم تکنولوژی به‏ دست ‏آورده را به خارج از کشور صادر کنیم. این به معنای تولد نوع جدیدی از محصولات صادراتی ایران ‏ساخت است که باید با حمایت‏ های بیشتر، از ظرفیت‏ های موجود حداکثر بهره را برد و زمینه ‏ساز حماسه‏ ای دیگر در عرصه علم و فناوری شد.
یقیناً این افتخار به تمام صنایع کشور تعلق دارد؛ کسانی که در این راه همواره از هیچ تلاشی دریغ نکردند و در رفع نواقص و بهبود کیفیت کاتالیست‏های صادراتی نقش‏آفرین بودند. شرکت ‏ها و مدیران شجاع با نگاه ملی، از سالیان قبل با حمایت سازنده و با اراده ‏ای عظیم در جهت رفع وابستگی به این کالای مهم قدم برداشتند و اکنون میوه این محصول فناورانه ایران ‏ساخت به ثمر نشسته است، به ‏طوری‏که در کنار خودکفایی، شاهد صادرات کاتالیست نیز هستیم.
در این میان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با ایجاد کریدور صادراتی، و واگذاری آن به بخش خصوصی، خدمات صادراتی گسترده ‏ای را به شرکت‏ های فعال در این حوزه ارائه می ‏دهد. حداکثرسازی راندمان فعالیت در حوزه بازارهای صادراتی، هدفی است که در این کریدور دنبال می ‏کنیم.
همچنین ایجاد خانه ‏های فناوری و صادرات ایران ‏ساخت (iHiT) در کشورهای مختلف، یکی از اقدامات درخشان و ماندگاری است که معاونت علمی و فناوری احداث آن‏ ها را از دو سال گذشته در ۷ کشور آغاز کرده است. پس از تجربه چین و کره، نخستین خانه فناوری و صادرات ایران ‏ساخت در کشور کنیا برپا شد؛ به ‏طوری‏که این مرکز ارائه ‏دهنده سرویس خدمات صادراتی به شرکت‏ های ایرانی است و فعالیت ‏های استارت ‏آپی ایران با همکاری شرکت ‏های کنیایی در این خانه فناوری و صادرات انجام می‏ شود. در ۴ کشور دیگر نیز احداث خانه ‏های فناوری و نوآوری ایران در برنامه این معاونت است که بخشی از آن انجام و بخشی دیگر در حال تجهیز و اتمام مراحل نهایی است.
امیدواریم کالاها و محصولات دانش‏ بنیان دیگر همانند کاتالیست، با طی کردن فرایند تجاری ‏سازی خود به بازارهای صادراتی راه پیدا کنند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یقیناً در این مسیر از هیچ حمایت سازنده ‏ای دریغ نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *