حسن جبرائیلی، مسئول مهندسی پالایش واحدهای کاتالیستی شرکت پالایش نفت بندرعباس؛ حوزۀ پالایش نفت و تجربۀ ثبت نتایج درخشان در استفاده از کاتالیست‏ های سرو!

آقای جبرائیلی گفت: بنده خداقوتی جانانه می‏ گویم به فعالان شرکت دانش‏ بنیان نفت و گاز سرو که با تولیدات کاتالیستی ارزشمندشان در این حوزه توانستند یکی از بزرگ‏ترین نیازهای صنایع نفتی، پالایشگاهی و پتروشیمی کشور را تأمین کنند. با توجه به تجربه و سابقۀ بیش از دو دهه‏ ای که در این حوزه دارم، باید بیان کنم که تلاش و دستاوردهای شرکت نفت و گاز سرو در این حوزه جای افتخار دارد و معدود شرکت‏ هایی هستند که می‏ توانند در عرصۀ بین‏ المللی به چنین توانمندی دست پیدا کنند.

این در حالی است، که شاید تا دو دهه قبل، حتی نمی‏ توانستیم از شرکتی توانمند در تولید کاتالیست در کشور نام ببریم، اما در سال‏های اخیر با فعالیت‏ های خوبی که این شرکت داشته، به جایگاهی رسیده ‏ایم که محصولات کاتالیستی ساخت ایران، نه تنها نیاز صنایع را تأمین کرده، بلکه به بازارهای بین ‏المللی نیز راه پیدا کرده است و اکنون، محصولات این شرکت به‏ راحتی با کارکرد محصولاتی که سال‏هاست در دنیا شناخته شده ‏اند و در تولید کاتالیست، صاحب‏ نام هستند، مقایسه می‏ شود و عملکردی مطلوب را به نمایش می‏ گذارد.

این موضوع جای افتخار دارد و ما نیز در شرکت، رویکرد حمایت از محصولات بومی و ساخت ایران را در دستور کار قرار داده ‏ایم تا به این طریق، ضمن تأمین نیاز داخلی، گامی در مسیر خودکفایی و توانمندی کشور برداریم. تمام تلاشمان این است که به ‏ویژه در حوزۀ کاتالیست، به سوی تولیدات داخلی گام برداریم، زیرا این امر علاوه بر ابعاد مثبت ملی، مزایایی فنی متعددی را به همراه دارد. برای مثال یکی از مسائلی را که می‏ توان به آن اشاره کرد، پشتیبانی ‏های فنی و مهندسی است و خدماتی که پیش یا پس از خرید از شرکت‏ های داخلی دریافت می‏ شود، که حائز اهمیت بسیار بالایی است.

به‏ کرات مشاهده شده که کالایی با مشکلات مختلف ازجمله تحریم ‏ها خریداری می‏ شود، اما صرفاً یک کالا خریداری شده و پشتیبانی بعد از فروش وجود ندارد و تجربۀ تلخ این موضوع، تبعات گستردۀ خود را به همراه دارد. خرید کالا از شرکت‏های ایرانی و معتبری مانند نفت و گاز سرو، که خوب و متمرکز در این حوزه کار می ‏کنند، از نظر فنی، صنعتی، تولیدی و پشتیبانی بسیار بهتر از خریدهای خارجی است. در دسترس بودن و امکان هم ‏افزایی‏ های فناورانه و استقبال از پیشنهاد مشتریان، از مزیت‏های ارزندۀ استفاده از محصولات نفت و گاز سرو به شمار می‏ رود.

تجربۀ موفق استفاده از کاتالیست‏ های ریفرمینگ نفت و گاز سرو، باعث شد که در چند ماه اخیر کاتالیست ‏های رفرمینگ که از دو نوع پتاس‏دار و معمولی است، در ابعاد گسترده بارگیری شود و خوشبختانه از حیث عملکردی، خروجی محصول و شرایط رآکتور، نتایج عالی به دست آمده است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

انتظار ما از شرکت ‏های توانمندی مانند نفت و گاز سرو این است که در همین مسیر با سرعت بیشتر حرکت کنند و به سوی ارتقاء هرچه بیشتر محصولات برای تأمین تمامی نیازهای صنعت داخلی گام بردارند. این اقدام با بهینه ‏سازی محصولات، ارائۀ محصولات جدید و معرفی مزایای محصولاتشان به مشتریان محقق می‏ شود.

تحقیق و توسعه، یکی از بخش‏ هایی است که نقشی بسیار کلیدی را در توفیق یک شرکت ایفا می‏ کند و شرکت نفت و گاز سرو نیز ‏باید همچون گذشته، در مسیر تحقیق و توسعه گام بردارد. یکی از بخش‏ هایی که ممکن است توسط شرکت ‏ها در فرایند تحقیق و توسعه، کمتر مورد توجه قرار بگیرد، تست‏ های رآکتوری است. عمدتاً بحث تست ‏های عملی و رآکتوری شرکت‏ ها در حد ست‏آپ‏ های محدود و آزمایشگاهی باقی می ‏ماند و به سمت پایلوت‏ های نیمه‏ صنعتی نمی‏ روند. به نظر من کاری که شرکت نفت و گاز سرو در توجه به تست‏های نیمه‏ صنعتی و آزمایش محصولات خود در شرایط واقعی داشته، می‏ تواند الگویی موفق برای سایر شرکت‏ های فعال در این حوزه باشد و به بهبود محصولاتشان و استقبال هرچه بیشتر از سوی صنعت بینجامد.

نتایجی که از پایلوت ‏های نیمه‏ صنعتی خارج می ‏شود، قابل‏ استناد و برای شرکت‏ ها اعتمادآفرین است. یک معضل در ارزیابی فرآورده‏ های صنعتی ایرانی، نبود تست‏ های رآکتوری قابل ‏استفاده است و این موضوع برای شرکتی که می‏ خواهد محصولی حساس مانند کاتالیست را آن‏ هم در تناژ بالا خریداری کند، اهمیت بسیاری دارد. بنابراین اگر شرکت‏ های داخلی به این سمت حرکت کنند، قطعاً شاهد استقبال گسترده ‏تری از سوی صنعت خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *