آرش لطیفیان؛ مدیر پروژه‏های شرکت مهندسان مشاور سازه: شرکت سازه، پیشرو در ساخت پلنت ‏های صنعتی در کشور!

در شرایطی که کشور در تحریم به سر می ‏برد (مشخصاً صنعت نفت، گاز و پتروشیمی) برای اینکه میهن عزیزمان بتواند به مسیر رو به پیشرفت خود ادامه دهد باید سنگ‏ بنایی قوی همچون دانش و تخصص در این زمینه داشته باشد. شرکت مهندسان مشاور سازه و نفت و گاز سرو، از نمونه‏ های بارز شرکت‏ های فعال در حوزۀ بومی‏ سازی بوده‏اند که در سال‏ های اخیر بیش از پیش با سربلندی به فعالیت خود ادامه داده و در راستای بهبود آن تلاش‏ های مشترکی داشته ‏اند.
شرکت سازه با بیش از ۵۰ سال تجربه در صنایع مختلف، ازجمله نفت، گاز، پتروشیمی یکی از پیشگامان این صنعت در کشور به شمار می‏ رود که شعار این سازمان Turning Innovative Concepts into Optimal Solution است. پایه و اساس شرکت سازه، مهندسی است و از کار طراحی تا خرید، ساخت و درنهایت راه‏اندازی و تحویل پلنت را انجام می‏ دهد. در این زمینه، یکی از کارهایی که شرکت سازه انجام داده این است که با توجه به توان علمی خود، از صنایع داخلی کشور حمایت می‏ کند. سازندگانی که تجهیزات مختلف را می‏ شناسند، با توجه به توان علمی، می ‏توانند به طراحی، ساخت و اجرا کمک کنند. همچنین به مواردی مانند مواد شیمیایی، طراحی فرایندی واحدها و چنین سرویس ‏هایی، می ‏تواند به سازندگان داخلی یاری رساند. شرکت سازه، این فعالیت‏ ها را در طول سال‏ های اخیر انجام داده و در این زمینه پیشرو بوده است.

چشم انداز شرکت مهندسین مشاور سازه
چشم‏ انداز شرکت سازه این است که در انجام مگاپروژه‏ ها در کشور و مدیریت چنین پروژه‏ هایی، همواره جزو شرکت‏ های پیشرو باشد. به عنوان مثال، پالایشگاه شازند اراک و پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس جزو مگاپروژه ‏های کشور بوده ‏اند که به کوشش این شرکت انجام شده است. همچنین، پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی و پلنت اولفین بوشهر که اکنون در حال کار روی آن هستند، از پروژه‏ های بزرگ به شمار می ‏روند.
با توجه به تحریم‏ ها، در حال حاضر برای پروژۀ اولفین بوشهر، لایسنسوری وجود ندارد؛ یعنی بخش فرایند و مهندسی شرکت سازه عملاً جای خالی لایسنسور را پر کرده و با توجه به تجارب خود، به تمام سؤالات سازندگان، مسائل فنی، اعم از تولیدکنندگان مواد شیمیایی، تجهیزات ثابت، تجهیزات دوار و غیره پاسخ‏گو بوده و مشکلات را برطرف کرده است.
علاوه بر این، شرکت سازه، پلنت اولفین را نسبت به لایسنسور اصلی و قدیمی که داشته، به میزان چشمگیری بهینه‏ سازی کرده و نسبت به سایر اولفین‏ هایی که اکنون در کشور وجود دارد، مشکلات را رفع کرده است.
پیش‏بینی شرکت مهندسان مشاور سازه این است که همین راه را ادامه دهد و بهتر از پیش، کارهای مهندسی و پشتیبانی برای خرید تجهیزات و پلنت‏ های جدید را با قوت جلو ببرد.
از این رو، مهم‏ترین پارامتر برای ساخت واحدهای صنعتی، مهندسی است. شرکت سازه، جزو شرکت‏ هایی است که نظمی درون خود دارد که به واسطۀ آن می‏ تواند به یکپارچگی برسد و از توان مهندسی خود استفاده کند و درنهایت محصولی را ارائه دهد که به کمک آن بتوان پلنت را ساخت؛ این مورد را در حقیقت می‏ توان بزرگ‏ترین ثروت شرکت سازه خواند. سنگ بنای این کار، مهندسی است و در ادامه بر اساس آن می‏توان تجهیزات را سفارش داد و درنهایت به ساخت آن پرداخت.
اگر توان مهندسی و دانش نباشد، عملاً در شروع کار، پایه و زیربنای اصلی وجود نخواهد داشت و به دانش شرکت‏ های خارجی متکی خواهیم بود.

نفت و گاز سرو و همکاری مشترک در پلنت اولفین پتروشیمی مروارید
با توجه به بررسی‏ های انجام‏شده، واضح است که شرکت سرو حرکت رو به جلوی بسیار خوبی در پیش گرفته است و دانش مناسبی در اختیار دارد. ساخت کاتالیست، به دانش فنی و بنیادی قابل‏ توجهی نیاز دارد و شرکت سرو با توجه به متخصصانی که دارد و نمونۀ آنها هم در کشور بسیار کم است، قادر به طراحی کاتالیست‏ های باکیفیت بوده و آن‏ها را در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی پیاده‏ سازی کرده است.
طبق مذاکراتی که با کارشناسان سرو صورت گرفته، پس از طراحی کاتالیست، متخصصان به بررسی مشکلات آن می ‏پردازند و به مواردی که باید اصلاح شود، آگاهی دارند و همچنین در راستای بهتر شدن آن تلاش می‏ کنند.
در حالتی که دانش، درون یک شرکت نهادینه شده باشد، می ‏توان تمام پارامترهای ساخت یک کاتالیست را بررسی کرد و به یک محصول بهینه دست یافت. در این صورت، می‏توان آن را در طول سال‏ها توسعه داد. شرکت سرو این توان را دارد که مشکلات محصول را شناسایی کند و هر بار بهتر از پیش به این کار بپردازد که در صنعت ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.
کاتالیست، یکی از استراتژیک ‏ترین کالاهایی است که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد. تا چند سال پیش، ما برای این محصول به شرکت‏های خارجی وابسته بودیم، اما اکنون حرکتی که شرکت سرو در این زمینه آغاز کرده، بسیار به نفع کشور است و می‏تواند کمک شایانی به وابسته نبودن ما به محصولات خارجی کند. امیدواریم این روند ادامه ‏دار باشد و سایر کارفرمایان نیز حمایت کنند تا روز‏به ‏روز بهتر از پیش حرکت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *