بهروز عباسی، مدیرعامل شرکت انرژی سپهر: هلدینگ انرژی سپهر، نماد توانایی ملی بر بستر دانایی!

عباسی گفت: در حال حاضر شرکت انرژی سپهر به‏ عنوان یکی از شرکت‏ های پیشرو در صنعت پتروشیمی دارای سه مجتمع طراح و فعال در حوزۀ متانول بوده که شامل پتروشیمی سبلان، پتروشیمی دنا و پتروشیمی سیراف است؛ با بهره ‏برداری کامل از ظرفیت آن‏ ها، مجموعۀ انرژی سپهر به بزرگ‏ترین تولید‏کنندۀ متانول تبدیل خواهد شد.

از این بین مجتمع پتروشیمی سبلان با ظرفیت ۱۶۵۰ هزار تن، در سال ۱۴۰۰ به بهره ‏برداری رسید که طبق برنامه ‏ریزی‏ های به عمل‏ آمده، طرح پتروشیمی دنا در سال ۱۴۰۱ و طرح پتروشیمی سیراف انرژی در سال ۱۴۰۲ به بهره ‏برداری خواهد رسید.

در این میان، تمام کاتالیست‏ های پتروشیمی سبلان، از تولیدات ایرانی هستند، به‏ طوری که از کاتالیست سولفورزدایی و ریفرمینگ نفت و گاز سرو در این واحد استفاده کرده ‏ایم، که به لحاظ کیفی می‏ توان گفت در قیاس با کاتالیست خارجی عملکرد بهتری دارد و در کل راضی هستیم.

مسئله‏ ای که این میان حائز اهمیت است، و در این همایش به آن پرداخته شد، عدم اطمینان کامل به تولیدات داخل است. در برهۀ زمانی ‏ای که صنعت به کاتالیست خارجی دسترسی نداشت، ناچار به تولید داخل اعتماد کردیم و از کاتالیست‏ های ایرانی استفاده کردیم. این فشار باعث اعتمادسازی شد و به داخلی‏ سازی برخی از کالاها و تجهیزات انجامید که در گذشته وجود نداشت. اما نگرانی فعالان زنجیرۀ ارزش این است که وقتی تحریم ‏ها برداشته شود آیا کارفرمایان به مسیر قبل برمی ‏گردند و از سورس‏ های خارجی خرید می ‏کنند یا خیر؟ این اقدام به نظر بنده فرهنگ صحیحی نیست و نیاز به نظارت و دقت بالایی دارد و ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا اگر شرایطی پیش آمد و تحریم ‏ها برچیده شد، همکاری با شرکت ‏های خارجی در چارچوب مشخصی پیش رود تا تعهد ما نسبت به صنعت داخل از بین نرود؛ چراکه صنعت داخل در حال حاضر در خیلی از حوزه‏ ها رشد کرده و باید گفت که حیات آن‏ها نیازمند این مسئله است.

تأکید بنده تنها درمورد کاتالیست نیست، ما در حال حاضر تجهیزات فرایندی متعددی را در طرح‏ های متانول داخلی‏ سازی کردیم. به‏ طور مثال با ماشین‏ سازی اراک برای اولین بار قرارداد بسته‏ ایم. در این میان، نقطۀ درخشان، داخلی‏ سازی کاتالیست سنتز متانول است که در حال حاضر شاهد آن هستیم. این اقدام می‏ تواند رقیبی جدی برای شرکت تاپسویی به ‏عنوان صاحب دانش پنل‏ های متانول در جهان باشد. بنده آیندۀ روشنی برای این حوزه پیش ‏بینی می‏ کنم، به ‏طوری که فرصت زیادی برای دانشی که شکل گرفته، وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *