فضل ‏الله زارعی کردشولی، سرپرست فرایند شرکت پتروشیمی شیراز: تأثیر کاتالیست ‏های سرو در رفع نیازی مهم از کشور!

زارعی کردشولی گفت: پتروشیمی شیراز به‏ عنوان اولین صنعت پتروشیمی کشور با واحدهای آمونیاک، اوره و اسید به ‏عنوان واحدهای کود شیمیایی راه ‏اندازی شده است. با توجه به پویایی که در این مجتمع وجود داشت، در سال ۱۳۶۴ بخش توسعۀ این واحدها با ظرفیت ده برابر قبل، مجدداً تأسیس و راه ‏اندازی شدند و اولین واحد متانول کشور نیز در سال ۱۳۶۹ در این مجتمع به بهره‏ برداری رسید. به‏ منظور حفظ و پایندگی مجتمع پتروشیمی شیراز بخش دوم توسعه در سال ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۵ از طریق احداث واحدهای آمونیاک و اوره با ظرفیت ۲۰۵۰ تن آمونیاک و ۳۵۰۰ تن اوره در روز به بهره ‏برداری رسید.

وابستگی شدید صنعت متانول کشور به کاتالیست سنتز متانول و تهیۀ آن از برندهای خارجی موجب نگرانی مدیران صنعت متانول کشور شد، در همین راستا شرکت نفت و گاز سرو به‏ منظور بومی‏ سازی این کاتالیست به تولید آن اقدام کرد، به‏ طوری که ما در این لحظه و در این مکان شاهد رونمایی از کاتالیست سنتز متانول کشور هستیم.

 مجتمع پتروشیمی که تا پیش از سال ۱۳۹۸ اقدام به تأمین کاتالیست خود از برندهای خارجی می ‏کرد، در سال ۱۳۹۸ برای نخستین‏ بار و به‏ منظور حمایت از تولیدات داخل و بومی ‏سازی از نخستین کاتالیست سنتز متانول استفاده کرد. و اقدام به خرید دو نسل از کاتالیست سنتز متانول کرد که شرکت نفت و گاز سرو به‏ عنوان نسل اول و دوم تولید این کاتالیست مطرح شد و بومی‏ سازی نسل اول آن از سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود.

در آبان سال ۱۳۹۸ اولین بارگذاری کاتالیست سنتز متانول در مجتمع پتروشیمی شیراز انجام شد و بعد از نظارت دقیق بر عملکرد آن داده ‏های عملیاتی در اختیار شرکت نفت و گاز سرو به منظور توسعۀ آن قرار گرفت.

و بعد از دو سال، درحالی‏ که بهره‏ وری کاتالیست نسل اول از نظر عملکردی در شرایط مطلوبی قرار داشت و از لحاظ صنعتی ادامه‏ دادن با آن امکان‏ پذیر بود، ولی با توجه به شرایط بازار و به‏ منظور افزایش سودآوری و همچنین حمایت از تولید داخل با وجودی که هنوز ذخیرۀ کاتالیست نسل اول در انبار موجود بود، پیشنهاد توسعۀ کاتالیست سنتز متانول را به شرکت نفت و گاز سرو دادیم.

از لحظه‏ ای که کاتالیست بهبود یافتۀ سنتز متانول بارگذاری شد، اطلاعات مرتبط در اختیار واحد تحقیق و توسعۀ شرکت نفت و گاز سرو قرار گرفت و آن واحد به ‏منظور ارتقاء و به‏ روز رسانی کاتالیست خود مطالعه و تحلیل را آغاز کرد تا به‏ موقع کاتالیست توسعه‏‏ یافتۀ نسل جدید خود را به مصرف ‏کننده ارائه کند. خوشبختانه کاتالیست نسل دوم نیز از نظر عملکردی در شرایط مناسب و مطلوبی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *