رضا جعفری، رئیس خدمات فنی شرکت پتروشیمی پردیس: رکورد فعالیت کاتالیست ریفرمینگ سرو در پتروشیمی پردیس!

رضا جعفری گفت: همکاری ما با مجموعۀ دانش‏ بنیان سرو با خرید کاتالیست ریفرمینگ  اولیه در سال ۹۳ شروع شد. با اینکه هفت سال از خرید کاتالیست این مجموعه می‏ گذرد، هنوز نیازمند به جایگزینی آن نشده‏ ایم.

ما در اورهال اخیر فاز ۳ مجتمع خود از ۳ کاتالیست نفت و گاز سرو استفاده کردیم. نتایج استفاده از ۳ کاتالیست ساخت شرکت نفت و گاز سرو و مقایسۀ آن با نمونه‏ های خارجی نشان‏ دهندۀ پارامترهای فیزیکی و شیمیایی و عملکردی بهتر و مناسب‏ تر آن بوده است؛ تخلخل بالاتر بستر، افت فشار کمتر و انتقال حرارت مناسب از آن جمله هستند. درحالی‏ که کاتالیست‏ های قبلی خارجی وقتی در تیوب‏ های ریفرمر دچار شکستگی می‏ شد، این شکست طوری بود که باعث افزایش فشار و در برخی موارد یک قطعهۀ کاتالیست حتی به ۱۰ قسمت تقسیم می‏شد، ولی در کاتالیست‏ های پرایمری ریفرمر شرکت سرو، به دلیل استحکام بالا، این موضوع دیده نشد و مشکلی از لحاظ افزایش فشار یا کاهش فشار مشاهده نشد.

نتایج بارگذاری اخیر کاتالیست Primary Steam Reforming در ۳۳۶ تیوب را می‏ توان به این شرح بیان کرد:

اگر از کاتالیست پرایمری سرو استفاده کنیم و آن را به روش UNIDENSE بارگذاری کنیم؛ می‏ توانیم تا میزان ۱۰ درصد کاتالیست بیشتر بارگذاری کنیم و این در شرایطی است که افت فشار یکسان در کل ۳۳۶ تیوب است و مقدار افت فشار تیوب‏ ها در رنج مجاز نیز قرار دارد.

درمورد عملکرد کاتالیست قبلی سرو که در واحد آمونیاک در سال ۹۳ استفاده کردیم، باید بگویم که بعد از گذشت ۷ سال این کاتالیست فعالیت خوبی داشته است، به‏ طوری که دمای ورودی ۶۲۹ با نسبت استیم به کربن ۳.۳ ؛ دمای خروجی ۸۰۴ درجه سیلسیوس؛ خروجی متان ۱۱.۹۵ و افت فشار ۴.۴ بار است. نکتۀ حائز اهمیت این است که با گذشت ۷ سال هنوز این نتایج پابرجاست؛ پیش‏بینی می ‏شود عملکرد این کاتالیست تا ۸ سال نیز ادامه داشته باشد که خود رکوردی بی‏ نظیر به حساب می‏ آید.

همچنین در بارگذاری کاتالیست HTSC و LTSC؛ عرض کنم که در رآکتور HTSC  به میزان ۶۴m۳،  کاتالیست SARV-150 و در رآکتور LTSC به میزان ۹۲m۳، کاتالیست SARV-140 از تولیدات شرکت سرو را بارگذاری کردیم. شایان ذکر است که کارشناسان شرکت نفت و گاز سرو در کلیۀ مراحل بارگذاری، احیای کاتالیست و راه ‏اندازی، دوشادوش پرسنل پردیس و در کنار ما بودند و از دستورالعمل‏ هایی که ارائۀ کردند، کمال بهره را بردیم. گوگردزدایی و احیای کاتالیست‏ های HTSC و LTSC در مدت‏ زمان مناسب انجام شد. از نتایج مثبت بومی‏ سازی کاتالیست در کشور، در اختیار داشتن همچین خدمات نوینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *