حسین تقی کهزاد؛ مدیرعامل شرکت فولاد شادگان: بومی سازی کاتالیست مانع از شکست توسعه صنعت فولاد!

با آغاز تحریم های گوناگون توسط آمریکا و کشورهای اروپایی، بخش های مختلف کشور از جمله صنایع تحت تاثیر این تحریم ها قرار گرفتند و زیان های قابل توجهی را متحمل شدند. اما پیش از اعمال تحریم ها، زمانی خوبی بود که بتوان به توان تولید داخل متکی شد. مهندس حسین تقی کهزاد مدیرعامل شرکت فولاد شادگان در گفت و گویی که با نشریه سرو ماندگار داشت، به اشاره به این تحریم ها و تاثیر آن در صنعت فولاد کشور اظهار کرد: اگر بومی سازی کاتالیست در آن زمان انجام نمیشد، ما به مقطعی میرسیدیم که توان تأمین کاتالیست در کشور را نداشتیم و این امر می‌توانست صنعت فولاد کشور را فلج کند.
از آنجا که ایده بومی سازی کاتالیست توسط شرکت نفت و گاز سرو مطرح شد و با همکاری شرکت فولاد خوزستان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت، همکاری شما با شرکت نفت و گاز سرو به چه زمانی برمی‌گردد؟
افتخار آشنایی من با شرکت نفت و گاز سرو به سال ۱۳۸۵ و به ایده بومی‌سازی کاتالیست در ایران برمی‌گردد که در آن زمان توسط شرکت سرو و شرکت فولاد خوزستان مطرح شد. همانطور که میدانید کاتالیست یکی از کالاهای استراتژیک در واحدهای احیا و به طبع صنعت فولاد است. تا آن زمان سازنده این کاتالیست در جهان شرکت سودکمی بود. در آن زمان بحث تحریم چندان وجود نداشت و فولاد خوزستان که همواره حامی بومی‌سازی بود، از این طرح استقبال کرد و توافق‌نامه‌ای را برای بومی‌سازی کاتالیست با شرکت سرو امضا کرد. اولین‌ نمونه‌ها را در سال ۱۳۸۶ از شرکت سرو دریافت و تست کردیم که به عنوان یک نمونه داخلی و تولید برای اولین بار، مشکلاتی داشت که مطرح کردیم. این فرایند چندین سال ادامه پیدا کرد و ما هر سال دو تا سه تیوب را با کاتالیست تولیدی شرکت سرو پر می کردیم و در کنار آن از کاتالیست شرکت سودکمی استفاده می‌کردیم تا اینکه در نهایت به نقطه‌ای رسیدیم که توانستیم مراحل تست را پشت سر بگذاریم و مطمئن شویم که میتوانیم با این کاتالیست یک ریفرمر را به طور کامل شارژ کنیم. در سال ۱۳۹۱ یک قرارداد تأمین کاتالیست با شرکت نفت و گاز سرو بستیم که در سال ۱۳۹۲ آماده شد و خوشبختانه رضایت بخش بود و منجر به این شد که ما به استفاده از کاتالیست داخلی روی آوردیم. این کار در زمانی انجام شد که تحریم‌ها به اندازه امروز نبود. اگر این اقدام در آن زمان انجام نمیشد، ما به مقطعی میرسیدیم که توان تأمین کاتالیست در کشور را نداشتیم و این امر می‌توانست صنعت فولاد کشور را فلج کند.
آیا بومی سازی کاتالیست، به بومی سازی بخش های دیگر صنعت فولاد کشور کمک کرد؟
بومی‌سازی کاتالیست اقدام به موقعی بود که توسط شرکت نفت و گاز سرو و فولاد خوزستان در مقطع مناسبی صورت گرفت تا کشور از وارادت این کالای استراتژیک بی‌نیاز شود و خوشبختانه در حال حاضر بی‌نیاز از وارادت کاتالیست هستیم. چالش‌ها و آزمون‌ و خطاهایی که در آن زمان وجود داشت، دنیایی از تجربه را برای ما به ارمغان آورد که پایه‌گذار حرکاتی برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد شد. با اقدامات انجام شده در فولاد خوزستان، در واحدهای احیا بالای ۹۵ درصد از نیاز قطعات و تجهیزات در بخش احیا بومی‌سازی شده است. شاید از میان تجهیزات اصلی، فقط کمپرسور بومی‌سازی نشده که کارهای مهندسی آن انجام شده و به زودی بومی‌سازی خواهد شد.
برگزاری همایش‌هایی مانند همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن در صنعت فولاد توسط شرکت نفت و گاز سرو را تا چه اندازه برای صنعت فولاد کشور مورد نیاز می دانید؟
یکی از فواید اصلی این همایش‌ها، دیدار تمام دست‌اندرکاران و مدیران شرکت فولادی است. این دیدار و انتقال تجربه، بزرگترین دستاورد این همایش‌ها است. ما نیاز به یکسری همایش‌های تخصصی داریم تا در یک حوزه تخصصی، تبادل نظر و همفکری برای توسعه در زمینه‌های تخصصی انجام شود. خوشبختانه در بخش کاتالیست، شرکت نفت و گاز سرو همایش‌های خوبی را برگزار کرده است که ان‌شاءالله توسعه هم پیدا می‌کند‌. باید مشابه این همایش، همایش‌های تخصصی دیگری هم برگزار شود تا در جهت توسعه صنعت فولاد کشور مثمر ثمر باشد.

در پایان اگر صحبتی با خوانندگان فصل نامه سرو ماندگار دارید، بفرمایید؟
از شرکت نفت و گاز سرو که در ساخت کاتالیست که از کالاهای مصرفی و استراتژیک در صنعت فولاد است، تشکر میکنم و برای مجموعه سرو آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *