عبدالرضا جابری؛ مدیر کنترل کیفیت شرکت فولاد خوزستان: بومی سازی کاتالیست فولادی اقدام مشترک فولاد خوزستان و نفت و گاز سرو

بومی سازی کاتالیست در ایران با همکاری شرکت فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز سرو آغاز شد. این دو شرکت با انجام پروژه های تحقیقاتی گسترده و با تکیه بر دانش فنی محققان خود موفق شدند “کاتالیست” که یک محصول استراتژیک در صنعت فولاد است را بومی سازی کنند. از آن زمان تاکنون همکاری این دو شرکت با یکدیگر تداوم داشته است تا به ارتقا بیش از پیش یکدیگر کمک کنند. دکتر عبدالرضا جابری مدیر کنترل کیفیت شرکت فولاد خوزستان معتقد است همکاری این دو شرکت با یکدیگر یک اتفاق برد برد برای صنعت فولاد و کاتالیست را رقم زده است. گفت و گو ما با دکتر جابری را در ادامه می خوانید.

همکاری‌هایی که از گذشته شرکت نفت و گاز سرو با شرکت فولاد خوزستان داشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شرکت نفت و گاز سرو، سبقه بسیار طولانی در حوزه کاتالیست دارد و ما افتخار داشته‌ایم که از ابتدای دهه ۹۰ با این شرکت همکاری کنیم. شرکت سرو گام بزرگی برداشت چراکه پیش از فعالیت سرو کاتالیست‌های مورد نیاز کشور از خارج از کشور وارد می‌شد ولی تیم فنی سرو همت کردند و با وجود سختی‌های فراوانی که همه به آن واقف هستیم، تولید کاتالیست را آغاز کردند. اگر به گذشته نگاه کنیم، هم‌اکنون سرو به نقطه‌ای رسیده است که بخش عمده‌ای از کاتالیست‌های صنعت فولاد و پتروشیمی، با افتخار به وسیله این شرکت تولید می‌شود. بنابراین تمام تلاش‌های تیم فنی بسیار دانا و پرتلاش سرو به بار نشسته و فولاد خوزستان هم در کنار سرو بوده و یک همکاری دو جانبه میان این دو شرکت انجام شده و یک اتفاق برد برد برای صنعت فولاد و کاتالیست رقم خورده است.


با بومی سازی کاتالیست
از خروج ارز به میزان قابل توجهی در سال جلوگیری شده است!


راجع به چگونگی بومی‌سازی صنعت کاتالیست در کشور توضیح می‌دهید؟
به نظر من، تلاش شرکت نفت و گاز سرو از دو زاویه قابل تقدیر است. یکی در خصوص ارزآوری و ارزبری در صنعت است که با بومی‌سازی صورت گرفته در حوزه کاتالیست توسط شرکت سرو، از خروج ارز به میزان قابل توجهی در سال جلوگیری شده است. علاوه بر این، شرکت سرو با پیشرفت‌های زیادی که داشته، نه‌تنها کاتالیست‌های کشور را تأمین می‌کند، بلکه به یکی از صادرکنندگان یک محصول بسیار استراتژیک در کشور تبدیل شده است. شرکت سرو در بومی‌سازی کاتالیست پیشگام بود و این نفر اول بودن بسیار ارزشمند است.
زمانیکه صنعت‌گران می خواهند از محصولاتی استفاده کنند که تا به حال تست نشده‌اند، ابهامات خاصی در استفاده از این محصولات وجود دارد. ولی در مورد شرکت نفت و گاز سرو این اتفاق افتاد که در یک بازه زمانی ۳ ساله، این اطمینان حاصل شد که این محصول تولید داخل می‌تواند به لحاظ کیفی مانند یک محصول تولید خارج عملکرد مثبت داشته باشد. استفاده از کاتالیست، به دلیل حساسیت‌هایی که در صنعت دارد، نکته‌ای بسیار مهم است و ما باید مطمئن شویم محصولی که استفاده می‌کنیم در کیفیت کار ما تاثیر مثبت بگذارد. به طور مشخص، اگر کاتالیست به لحاظ کیفی، شاخص‌های لازم را نداشته باشد، ضرر و زیان‌هایی که به آن صنعت وارد می‌کند، شاید برخی موارد غیر قابل جبران باشد. به همین خاطر، فرآیند کیفی شدن در سرو بسیار حرفه‌ای انجام شد. تا جایی که اطلاع دارم، کیفیت تولید کاتالیست در سرو سال به سال در حال ارتقا است و توقفی در اهداف آن وجود نداشته است. کیفیت کاتالیست‌های شرکت نفت و گاز سرو نیز بهتر از کاتالیست‌های خارجی است. علاوه بر آن، در دسترس بودن از نکات مهم ارتباط ما با این شرکت است. چراکه میتوان در موقع نیاز با یکدیگر ارتباط برقرار کرد و این در دسترس بودن، در شرایط فعلی تحریم‌ها از نکات قابل توجه است.نکته‌ای که دوست دارم به آن اشاره کنم، این است که میان دو شرکت فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز سرو یک همکاری تاریخی اتفاق افتاده است و نتایج آن علاوه بر چیزی که در صنعت فولاد می بینیم، رفاقت، دوستی، نزدیکی و صمیمیتی است که میان دو واحد وجود دارد و حاصل همکاری ارزشمند میان این دو شرکت است. اگر در صنعت چنین روابطی بیشتر باشد، صمیمیت میان واحدها نتایج بسیار خوبی را برای آینده در پی خواهد داشت.

همایش های سرو به باقی شرکت ها نیز انگیزه می دهد!


برگزاری همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن در صنعت فولاد را چه قدر مهم می دانید؟
برگزاری چنین همایشی از دو زاویه ارزشمند است. نکته اول تبادل دانش و اطلاعات در سطح کشور است که البته در کنار آن اطلاع رسانی هم انجام می‌شود. این امر کمک می‌کند که صنعت هم از فعالیت‌هایی که در نفت و گاز سرو انجام می‌شود، مطلع شود. نکته دوم هم این است که زمانی که صنایع این حجم از فعالیت‌های سرو را می‌بینند، برای کمک به فعالیت‌های بعدی نیز ترغیب می‌شوند. این همایش شما علاوه بر فوایدی که برای خودتان دارد، در سطح کشور، به باقی شرکت‌ها انگیزه می‌دهد که به انجام فعالیت‌های مشابه شما کمک کنند.

در پایان اگر خودتان صحبتی دارید، بفرمایید ؟
از دوستانی که در شرکت نفت و گاز سرو فعالیت می‌کنند، بسیار تشکر میکنم که این باور را به ما القا کردند که هر کاری شدنی است. داشتن هدف بزرگ فقط نیازمند کسب دانش و داشتن همت است و باید از شکست‌هایی که در ابتدای مسیر ممکن است وجود آید، ناامید نشویم. کما اینکه سرو در اوایل کار خود این را ثابت کرد. در نهایت بگویم که باید یک دید بلند مدت برای آینده داشته باشیم و موفقیت های اولیه ما را راضی نکند و برای اهدافمان هیچ قله‌ای نداشته باشیم. سرو نیز این مسیر را به خوبی طی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *