محمدرضا صالحی نیا؛ مدیر احیا مستقیم آهن شرکت آهن و فولاد ارفع: نگاه ویژه صنعت کاتالیست به ارائه خدمات فنی و مهندسی!

شرکت آهن و فولاد ارفع یکی از شرکت های پیشگام و موفق در حوزه افزایش ظرفیت تولید واحدهای احیا مستقیم بود که توانسته است پس از اجرای کامل این پروژه رکوردهای تولید متعددی را ثبت نماید. که در عملیات ریومپ واحد احیا مستقیم این مجتمع از کاتالیست های ایرانی تولید شرکت نفت و گاز سرو استفاده کرده است. مهندس محمدرضا صالح‌نیا مدیر واحد تولید احیا مستقیم آهن و فولاد ارفع در رابطه با ابعاد پروژه فوق و فرآیند کاری این شرکت مصاحبه ای را نشریه سروماندگار انجام داده است که مشروح آن در ادامه آمده است.

قرارداد همکاری واحد تولید احیا مستقیم آهن و فولاد ارفع با شرکت نفت و گاز سرو چگونه امضا شد؟
طبق برنامه‌ریزی شرکت آهن و فولاد ارفع، ظرفیت واحد احیا مستقیم ۸۰۰ هزار تن بود و ظرفیت فولادسازی فولاد ارفع هم ۸۰۰ هزار تن بود. از طرفی در ضریب تبدیل آهن اسفنجی به شمش فولادی ، هر هزار کیلوگرم آهن اسفنجی به ۷۸۰ کیلوگرم مذاب تبدیل میشود، در نتیجه ما برای تولید ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی به مقدار بیشتری آهن اسفنجی نیاز داشتیم. به همین خاطر مدیریت آهن و فولاد ارفع تصمیم گرفت که ظرفیت واحدهای احیا مستقیم خود را افزایش و آنرا از ۸۰۰ هزار تن در سال به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال برساند که نیاز به خرید آهن اسفنجی و کمبود فولادسازی جبران شود و این نیاز از بین رود. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و از سال حدودا ۱۳۹۶، برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش ظرفیت واحدهای احیا مستقیم انجام شد که این افزایش ظرفیت در غالب چند طرح، اجرایی شد. از جمله افزایش گاز پروسس که به وسیله افزایش دو کمپرسور فرآیند اتفاق افتاد که در آن ۳ کمپرسور فرآیند به ۵ کمپرسور تبدیل شد و از طرفی دیگر، برای قلب واحد احیا که ریفرمر بود، تبدیل تیوب‌های ریفرمر از سایز ۸ اینچ به ۹ اینچ و تعویض کاتالیست از شرکت سودکمی به کالای داخلی ساخت شرکت نفت و گاز سرو که کارایی بسیار عالی دارد، انجام شد. این تغییرات، بررسی‌ها و مطالعات انجام شد و خوشبختانه در مهر و آبان سال ۱۴۰۰ اجرایی شد.
باعث افتخار است که کاتالیست‌ شرکت نفت و گاز سرو در مهر ماه تا اوایل آبان ماه سال ۱۴۰۰ مورد استفاده قرار گرفت. این کاتالیست پس از راه‌اندازی کارایی بسیار عالی دارد و ما توانسته‌ایم بیش از ۴۰ درصد افزایش تولید آهن اسفنجی را با همین کاتالیست‌ها و سایر تجهیزات مورد استفاده داشته باشیم.
نمایندگان شرکت نفت و گاز سرو در فرآیند شارژ کاتالیست حضور فعالی داشته که این حضور و نظارت در حیطه فرآیند انجام شده در ریفرمر بود. همچنین خوشبختانه طبق پروفایلی که مشخص شده بود، کاتالیست‌های فعال، نیمه فعال و خنثی دقیقا طبق استانداردی که مشخص کرده بودند، شارژ شد و در حال حاضر نیز کارایی بسیار عالی دارد‌.

به نظر شما شرکت نفت و گاز سرو سرو تا چه حد توانست در بومی‌سازی کاتالیست موفق عمل کند؟
به نظرم همین‌که کاتالیست استفاده شده در پلنت های واحد احیا کشور از شرکت سودکمی به شرکت نفت و گاز سرو تبدیل شده است، باعث افتخار است و یک غرور ملی محسوب می‌شود که شارژ این واحدها به کاتالیست ایرانی سپرده شده است. از طرفی دیگر، از نظر قیمت و سهولت دسترسی برای میکاپ (سرریز) و تعویض کاتالیست، ما از همکاری با شرکت‌ نفت و گاز سرو رضایت داریم. باعث افتخار هر ایرانی است که جنس ایرانی با بهترین کیفیت می‌تواند محصول آهن اسفنجی با کیفیت عالی تولید کند.


آیا برگزاری همایش دوسالانه سرو و همایش‌های مشابه می‌تواند به ارتقا هرچه بیشتر این عملکرد کمک کند؟
بله صد در صد. همین که اندیشمندان حوزه کاتالیست و احیا مستقیم در فرآیند تولید آهن اسفنجی دور هم جمع می‌شوند و تجربیات خود را تبادل می‌کنند، می‌تواند باعث ارتقا سطح دانش و کیفیت محصولات در سایر پلنت‌ها شود. و این انتقال تجربیات در این همایش‌ها می تواند برای افزایش تولیدات ملی مثمر ثمر باشد.


در پایان اگر صحبتی با خوانندگان ما دارید، بفرمایید.
باعث افتخار است که با شرکت نفت و گاز سرو ارتباط برقرار کردیم. کاتالیست‌های ساخت این شرکت بسیار عالی هستند و همکاران ما در این شرکت بسیار با دانش، پرتلاش و فعال هستند و این تیم توانسته فرآیند بسیار خویی را در افزایش تولید ملی جریان‌سازی کند‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *