سعید جهانی؛ معاون بهره‏برداری فولاد کاوه جنوب کیش: بومی ‏سازی و حمایت از تولید داخل؛ رونق اقتصاد داخلی را به همراه دارد!

فولاد کاوه جنوب کیش در تعمیرات مردادماه امسال و در تعمیرات اساسی مادول A خود با تعویض کاتالیست واحد احیای مستقیم آهن، از کاتالیست های تولیدی شرکت نفت و گاز سرو استفاده کرد. این تعمیرات با نکات ویژه ‏ای همراه بود که بهانه ‏ای شد تا در این شماره از فصل‏نامه سرو ماندگار، به پای صحبت‏ های آقای مهندس جهانی، معاون بهره ‏برداری شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بنشینیم و صحبت ‏های ایشان در قالب یادداشتی اختصاصی در شماره پنجم فصل‏نامه سرو ماندگار به چاپ برسد.

 

رکورد استثنایی در فعالیت واحد احیا با تکیه بر دانش متخصصان فولاد کاوه جنوب کیش

مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش دارای دو واحد تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم با ظرفیت تجمیعی سالانه یک میلیون و ۸۶۰ هزار تن است که در سال‏های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به بهره ‏برداری رسید. در واحدهای آهن‏ سازی این مجتمع با استفاده از گاز احیایی، گندله سنگ آهن احیا و به آهن اسفنجی تبدیل می‏ شود.

در تعمیرات سالیانه مدول A که از ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریورماه به طول انجامید، تیوب ‏های ریفرمر و همچنین کاتالیست های آن پس از ۱۰ سال از زمان راه ‏اندازی و بهره ‏برداری تعویض شد و کاتالیست های جدیدی که بارگذاری شد، تولید‏شده در شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو است. با توجه به سوابق ارزشمند شرکت نفت و گاز سرو و انتقال دانش به دیگر شرکت‏ها، این امر میسر شد که در مجتمع از کاتالیست های داخلی‏ سازی این شرکت استفاده کنیم. در حال حاضر اکثر شرکت‏ های فولادی کشور در مدول‏ های احیای مستقیم از کاتالیست های این شرکت استفاده می کنند.

کاتالیستهای ایرانی، همتراز خارجی

 

کاتالیست های تولید‏شده در شرکت نفت و گاز سرو، از لحظه شروع واحد تا به امروز، رفتاری مشابه با نمونه خارجی، که قبل از این استفاده می ‏شد، از خود نشان داده ‏اند. این کاتالیست‏ ها، بعد از بارگذاری عملکرد قابل‏ قبولی داشته ‏اند، به شکلی که مدول A با ظرفیت اسمی خود در حال تولید است و امیدواریم به‏ عنوان یکی از مشتریان خوب آن شرکت رکورد جدیدی برای فولاد کاوه جنوب کیش و نفت و گاز سرو رقم بزنیم.

با توجه به اینکه قبل از فولاد کاوه جنوب کیش، کاتالیست سرو در شرکت فولاد هرمزگان، مبارکه و خوزستان بارگذاری شده بود و نتایج قابل ‏قبولی به دست آورده بودند، با بررسی و مشورت با این شرکت‏ ها، مدیران فولاد کاوه تصمیم گرفتند از تولید داخل حمایت کرده و از این کاتالیست‏ ها استفاده کنند تا در این برهه زمانی و تحریم‏ ها، از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند.

 

مسیر خودکفایی در کالاهای استراتژیک از بومیسازی میگذرد!

از مزایای بومی‏ سازی کاتالیست می‏ توان به جلوگیری از خروج ارز، ارسال به‏ موقع محموله‏ های سفارش داده‏ شده و رونق اقتصاد داخلی و اشتغال‏ زایی اشاره کرد.

گفتنی است خدمات پس از فروش شرکت سرو نیز در حد ایده‏ آل است؛ به نحوی که در تمام زمان شارژ، کارشناسان و مدیران مجموعه سرو در کنار فولاد کاوه حضور دارند و تمامی تجربیات خود از دیگر شرکت‏ های مشابه را به مجموعه‏ ها منتقل می ‏کنند.

افرادی که در این راستا از تولید داخل حمایت و با افتخار از شرکت‏ های دانش‏بنیان کاتالیست مورد‏نیاز را تأمین کرده ‏اند می‏ توان به مهندس خانی، مدیر ارشد آهن‏ سازی، مهندس یگانه‏ زاد، مدیر تولید آهن‏ سازی اشاره کرد که از ابتدای زمان بررسی این محصول تا سفارش‏ گذاری و مصرف درگیر عملیات مربوطه بودند. همچنین شرکت فولاد کاوه جنوب کیش هم‏سو با سیاست‏ های اقتصاد مقاومتی و با هدف توسعه بومی‏ سازی و ساخت داخل در جهت اشتغال‏ زایی و نیل به خودکفایی و قطع وابستگی به خارج، اقدام به سازمان‏دهی و فراهم کردن زیرساخت لازم برای اجرای فرایندهای ساخت و بومی‏ سازی کرده است. بر همین اساس واحد سازمانی تخصصی با عنوان دفتر فنی و مهندسی ساخت و بومی سازی با تکیه بر توان علمی و فنی نیروهای متخصص و مجرب در رشته‏ های مهندسی مکانیک (ساخت و تولید، طراحی جامدات، سیالات)، مهندسی مواد و متالورژی و مهندسی برق و ابزار دقیق در این شرکت ایجاد شده است.

فولاد کاوه با اولویت قرار دادن صنایع واقع در استان هرمزگان و سایر صنایع حوزه ساخت و تولید در سطح کشور تاکنون موفق به همکاری با بیش از ۲۶۰ شرکت صنعتی خصوصی و ۲۰ شرکت دانش‏ بنیان و ۵ دانشگاه صنعتی در زمینه بومی‏ سازی شده است. واحد مهندسی ساخت و بومی‏ سازی با سابقه ۵‏ساله پیشتاز در تهیه اسناد و مدارک فنی برای قطعات و تجهیزات فولاد کاوه جنوب کیش از طریق مهندسی معکوس بوده و تاکنون موفق به تهیه نقشه برای بیش از ۵۰۰۰ پوزیشن و همچنین ساخت و بومی‏ سازی بیش از ۲۷۰۰ قطعه تجهیز شده است.

در پایان امید است تا با همکاری و همیاری تمام تصمیم‏ گیرندگان صنعت و حمایت از شرکت‏ های توانمند در حوزه ساخت تجهیزات و تولید محصولات بتوانیم نیازهای استراتژیک کشور را تأمین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *