مسلم ژوبین؛معاون اجرایی صنایع شیمیایی فارس: حمایت کامل صنایع شیمیایی فارس از بومی ‏سازی قطعات و تجهیزات!

آقای ژوبین از مزایای استفاده از کاتالیست تولید داخل به پایین آوردن هزینه تولید و دسترسی به خدمات پس از فروش بهتر اشاره کرد که می‏ تواند بستری مناسب برای پیشرفت و افزایش بازدهی تولید با تکیه بر دانش داخلی و تولید علم به صورت بومی باشد. در همین راستا، مدیریت مجتمع صنایع شیمیایی فارس تصمیم گرفت تا با تکیه بر توانمندی شرکت‏ های داخلی در زمینه تولید کاتالیست اقدام به همکاری با شرکت نفت و گاز سرو کند. در این شماره به شرح مصاحبه اختصاصی با آقای مهندس ژوبین پرداخته ایم.

 

کاهش هزینه تولید و دسترسی به خدمات پس از فروش مزیت اصلی استفاده از کاتالیست تولید داخل

مهندس مسلم ژوبین، معاون اجرایی صنایع شیمیایی فارس با اشاره به تاریخچه تأسیس شرکت کارخانجات صنایع شیمیایی فارس گفت: «این مجتمع به وسعت ۴۸ هکتار در ۲۵ کیلومتری جاده شیرازـ‏اصفهان و در فاصله ۳۰ کیلومتری تخت جمشید قرار دارد. صنایع شیمیایی فارس در سال ۱۳۵۳ با مشارکت بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران، شرکت BIP انگلستان و بخش خصوصی، به‏ منظور احداث واحد تولید مواد اولیه حد واسط آلی صنایع شیمیایی با نام «شرکت پرسپولیس» تأسیس شد. کارهای اجرایی پروژه و تأسیسات مجتمع واقع در کیلومتر ۲۸ جاده شیرازـ‏مرودشت تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت و با شروع انقلاب اسلامی و خروج کارشناسان خارجی، کلیه عملیات اجرایی پروژه متوقف شد.»

وی در ادامه افزود: «با پیروزی انقلاب اسلامی و با همت و کوشش نیروهای متخصص داخلی و با حمایت‏ های بی ‏دریغ دولت شهید رجایی و با رعایت سیاست‏ های قطع وابستگی، اجرای پروژه‏ ها به اتمام رسید و بهره ‏برداری از کارخانه با تولید آزمایشی پودر ملامین با حجم ۶۸ تن و پودر اوره به میزان ۳ تن، در سال ۵۷ با موفقیت آغاز شد. از سال ۱۳۶۰ مدیریت دولتی در شرکت استقرار یافت و نام شرکت به شرکت «صنایع شیمیایی قدس» تغییر پیدا کرد و تولید فرمالین، پودر ملامین و چسب صنعتی با ظرفیت به ترتیب ۶۰، ۱۰ و ۶۰ تن در روز ادامه یافت و از سال ۱۳۶۶ شرکت صنایع شیمیایی فارس با مشارکت بانک صنعت و معدن و سازمان صنایع ملی ایران تأسیس و اداره امور کارخانه به شرکت تازه‏ تأسیس واگذار شد.»

ژوبین خاطرنشان کرد: «با صدور و اجرای رأی هیئت محترم پنج‏ نفره قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران، صاحبان سهام شرکت تغییر کردند و در حال حاضر کلیه سهام شرکت صنایع شیمیایی فارس به شرکت سرمایه‏گذار امید قدس تعلق دارد. هدایت و بهره ‏برداری از این کارخانه و امور کارگری آن نیز به پیمانکار واگذار شده است.»

معاون اجرایی صنایع شیمیایی فارس بیان کرد: «محصولات تولیدی در بیش از ۸۰۰ کارخانه و کارگاه صنعتی در سطح کشور مصرف و بخشی از محصولات شرکت نیز برای بازارهای خارجی صادر می‏ شود که امید است سهم بازارهای خارجی در سال‏ های آتی افزایش یابد.»

به گفته مهندس ژوبین، شرکت صنایع شیمیایی فارس علاوه ‏بر تولید فرمالین؛ چسب صنعتی، چسب خشک، گلیزر و فوق روان‏ کننده بتون و فراورده ‏های دیگری نظیر پــودرهای قالب‏ گیری ملامــین و اوره فرمـالدئید و هاردنر نیز تولید می‏ کند. همچنین فراورده‏های مایع شرکت در تانکر و یا ظروف پلاستیکی با وزن‏ های متفاوت و بنا به درخواست مشتری و همچنین فراورده‏ های جامد شرکت در بسته ‏بندی مناسب ۲۵کیلوگرمی قابل‏ توزیع است.

 وی ضمن اشاره به تحقیقات گسترده در مجتمع، بیان کرد: «در چند سال گذشته با انجام تحقیقات گسترده، محصولات جدیدی مانند رزین ‏های مختلف، ملامینه گلیزر و فوق روان‏ کننده بتون و UFC85 (برای مصرف در کودهای شیمیایی برای جذب تأخیری) تولید شده و در حال کار هستند.»

معاون اجرایی صنایع شیمیایی فارس به فعالیت‏ های واحدهای خدماتی شرکت اشاره کرد و گفت: «به منظور حفظ کیفیت محصولات و کنترل کیفیت مواد اولیه و همچنین استمرار و ارتقا تولید محصولات، لازم است واحدهایی مانند اداره فنی، آزمایشگاه، تحقیقات، پروسس، بازرسی فنی، دفتر طراحی، تضمین کیفیت، مهندسی صنایع و برنامه ‏ریزی فعالیت کنند تا ضمن تعمیر و نگهداری ماشین‏ آلات، خط تولید و نظارت بر تضمین کیفیت، در رفع اشکالات پروسه تولید نیز تلاش ‏هایی صورت بگیرد. همچنین تحقیقات و بررسی‏ های مربوط به محصولات جدید نیز باید سرلوحه کار قرار گیرد و همکاران با تمام توان در جهت بقای شرکت بکوشند.»

مهندس ژوبین به کاتالیست های مورداستفاده در صنایع شیمیایی فارس اشاره کرد و گفت: «کاتالیست های که در صنایع شیمیایی فارس استفاده می‏ شود از جنس آهن و فلز مولیبدن است و در نسل جدید واحدهای تولیدکننده ماده شیمیایی فرمالدئید از آن استفاده می‏ شود. از امتیازات استفاده از این کاتالیست، قابلیت واکنش‏دهی حداکثری متانول و همچنین کارکرد در دمای بسیار پایین‏تر از واحدهای قدیمی با کاتالیست نقره است.»

معاون اجرایی صنایع شیمیایی فارس ضمن اشاره به استفاده از کاتالیست های داخلی، تأکید کرد: «با توجه به عدم دسترسی به نمونه کاتالیست از شرکت اصلی و به سبب تحریم ‏ها و بالا رفتن قیمت از طرف واسطه‏ ها، بر آن شدیم تا با شرکت‏ های توانمند داخلی در زمینه تولید انواع کاتالیست وارد مذاکره شویم و از کاتالیست های تولید داخل استفاده کنیم. از این رو بعد از مذاکرات مقدماتی و جمع ‏آوری اطلاعات اولیه درمورد کاتالیست، با توجه به دانش فنی شرکت سرو و همچنین نیروی انسانی کارآمد این شرکت، اقدام به پیشبرد مذاکرات و در نهایت عقد قراردادِ ساخت و تهیه کاتالیست جدید این شرکت کرده ‏ایم.»

ژوبین به مزایای اصلی استفاده از کاتالیست داخلی اشاره و تصریح کرد: «از مزایای استفاده از کاتالیست تولید داخل می‏ توان به پایین آوردن هزینه تولید و دسترسی به خدمات پس از فروش بهتر اشاره کرد که می‏ تواند بستری مناسب برای پیشرفت و افزایش بازدهی تولید با تکیه بر دانش داخلی و تولید علم به صورت بومی باشد.»

وی اظهار داشت: «با توجه به عدم امکان تهیه نمونه کاتالیست اصلی، مدیریت مجموعه صنعتی صنایع شیمیایی فارس به این فکر افتاد تا با تکیه بر توانمندی شرکت‏ های داخلی در زمینه تولید کاتالیست اقدام به همکاری با یکی از شرکت ‏های سازنده کاتالیست داخلی کند. با توجه به تکنولوژی بالای به کار‏رفته در ساخت کاتالیست مورد‏نیاز و با برسی توانمندی‏ های شرکت‏ های داخلی، شرکت سرو توسط مدیریت انتخاب و همکاری در زمینه تولید کاتالیست مورد‏نیاز آغاز شد.»

معاون اجرایی صنایع شیمیایی فارس می‏ گوید: «در این پروژه، آقایان مهندس محمدنیا، مدیرعامل؛ مهندس سعد علوی، مدیر پروژه واحد فرمالین جدید؛ مهندس مسلم ژوبین، مدیریت اجرایی؛ دکتر پیام پرواسی، مدیر واحد توسعه تحقیقات صنایع شیمیایی فارس نقش آفرین بوده اند.»

اقدامات درخشان شرکت صنایع شیمیایی فارس در حوزه بومیسازی تجهیزات

 

مهندس ژوبین به دیگر اقدامات صورت‏ گرفته از سوی مجتمع در حوزه بومی‏ سازی اشاره کرد و گفت: «در جایگزینی انواع افزودنی ‏ها به رزین‏ های بر پایه فرمالین، هم در مراحل ساخت و هم به‏ عنوان عمل‏آورنده، از مواد وارداتی خارجی به نمونه ‏های مشابه داخلی روی آورده‏ایم. با تکیه بر توانمندی‏ های فنی و مهندسی شرکت‏ های داخلی و همچنین تصمیم مدیریت شرکت، برای تهیه حداکثری مواد اولیه از داخل، سرمایه‏ گذاری‏ هایی انجام‏ شده و تقریباً تمامی موارد ذکر‏شده یا با نمونه داخلی جایگزین شده و یا با همکاری شرکت‏ های داخلی نمونه مشابه خارجی آن ساخته شده و در حال استفاده است. همچنین واحد پارافرمالدئید با تکیه بر دانش فنی داخلی شرکت ساخته شد و به مرحله راه ‏اندازی رسید. در راستای جلوگیری از آلودگی هوا با استفاده از سیستم Off Gas، گازهای آلاینده خروجی واحد یک فرمالین این مجموعه تبدیل به بخار شده و علاوه ‏بر بهره ‏برداری از بخار تولیدی، مقدار آلایندگی نیز به صفر رسیده است.»

وی در ادمه تأکید کرد: «با توجه به تجربیات این شرکت در زمینه جایگزینی نمونه‏ های داخلی با مواد مصرفی وارداتی و اعتماد به توان فنی و مهندسی شرکت‏ های داخلی در اکثر پروژه‏ های جایگزینی و ساخت افزودنی‏ های با تکنولوژی بالا در داخل، نه تنها نمونه‏ های داخلی ساخته‏ شده کارکردی کاملاً مشابه نمونه وارداتی داشته ‏اند، بلکه با توجه به دیده شدن نیازهای خاص خط تولید، بسیار منطبق‏ تر با خط تولید بوده ‏اند و با بازدهی بالاتری نسبت به نمونه وارداتی، سبب بهبود تولیدات این شرکت شده ‏اند. خدمات پس از فروش مناسب و قیمت نهایی پایین و انطباق با خط تولید از ویژگی‏ های بارز محصولات داخلی است و تصمیم مدیریت شرکت استفاده از کالاهای داخلی تا حد امکان است.»

وی در پایان تصریح کرد: «همکاری با شرکت‏ های داخلی در زمینه ساخت کاتالیست‏ ها و افزودنی‏ های خاص به رزین‏ های بر پایه فرمالین ازجمله تجربیات موفق این شرکت بوده و علاوه ‏بر صرفه‏ جویی اقتصادی و کاهش هزینه تولید باعث افزایش کیفیت محصولات و بالا رفتن راندمان تولید این شرکت نیز شده است. از این رو صنایع شیمیایی فارس علاوه‏ بر توصیه اتکا به توان فنی داخلی به بقیه شرکت‏ ها، آماده است تا تجربیات خود را در این زمینه در اختیار دیگر تولید‏کنندگان قرار دهد. همچنین از شرکت سرو برای همکاری و پشتیبانی در تمامی مراحل تشکر می‏ کنم و آرزوی موفقیت روزافزون را برای آن مجموعه دارم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *