دکتر محمدرضا ممتاز؛ مدیر خرید مواد مصرفی مهندسی فولاد مبارکه: دانش ‏بنیان ‏ها وابستگی به محصولات خارجی را قطع می ‏کنند!

شرکت دانش ‏بنیان نفت و گاز سرو با تکیه بر دانش، فناوری و تکنولوژی روز جهان توانسته است با بومی‏ سازی کاتالیست به‏ عنوان یک محصول استراتژیک در صنعت فولاد، وابستگی شرکت‏ های مصرف‏ کننده را به نمونه‏ های خارجی قطع کند یا به حداقل برساند؛ و با رعایت کیفیت نیز با شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان، یکی از قطب‏های اصلی صنعت فولاد، همکاری مستمر و رضایت‏ بخش داشته باشد. در همین راستا گفت‏ و گویی با آقای دکتر محمدرضا ممتاز، مدیر خرید مواد مصرفی شرکت مهندسی فولاد مبارکۀ اصفهان، که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در این مجموعه آغاز کرده ‏اند، انجام داده ‏ایم که شرح این مصاحبه در ادامه می‏ آید.


شرکت فولاد مبارکه به‏ عنوان قطب اصلی ارزش ‏آفرینی صنعت فولاد محسوب می‏ شود؛ لطفاً از فعالیت‏ های فولاد بگویید و اینکه چطور شد در این ۳۰ سال فعالیت توانسته سهم بزرگی از صنعت فولاد را به دست آورد؟
فولاد مبارکه بزرگ‏ترین تولید‏کنندۀ فولاد در سطح ایران است و چیزی نزدیک به ۵۰ درصد از فولاد ایران در این شرکت تولید می‏ شود. مسئله‏ ای که طی چند سال اخیر در فولاد مبارکه بسیار پررنگ بوده، این است که این شرکت تلاش کرده، زنجیرۀ تأمین خود را تکمیل کند؛ همان‏ طور که می ‏دانید، زنجیرۀ تأمین از سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، سایر ملزومات، مواد اولیۀ مصرفی و قطعات یدکی تا بحث تولید، فروش و مشتریان را دربرمی‏ گیرد. بنابراین عاملی که باعث شده فولاد مبارکه بسیار استوار و محکم باشد،توسعه پایدار زنجیرۀ تأمین این شرکت است.
فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰ شرکت زیرمجموعه دارد، که همۀ این‏ ها به‏ طور تخصصی در فیلدهای مختلف در حال کار بوده و درواقع این زنجیرۀ تأمین فولاد مبارکه است که آن را ارزش ‏آفرین کرده است.


با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه از دانش و تکنولوژی شرکت‏ های زیرمجموعه ‏اش برای تولید فولاد باکیفیت استفاده کرده است و امسال نیز سال “تولید، دانش ‏بنیان و اشتغال‏ آفرین” نام‏گذاری شده است؛ لطفاً بگویید چطور تولید می‏ تواند با محوریت دانش اتفاق بیفتد و منجر به تولید باکیفیت شود؟
بخش عمدهٔ فولاد مبارکه، همین تأمین‏ کنندگان کالاهای مواد مصرفی، قطعات یدکی و… هستند. اگر فولاد مبارکه چشمش را ببندد و از تکنولوژی‏ های بلک ‏باکس به سراغ قطعات یدکی برود که ابتدای کار در ساخت فولاد مبارکه استفاده شده؛ پس از چند سال قطعات منقضی می ‏شوند و طبیعتاً قطعات، طرح‏ها و ماشین ‏آلات جدید روی کار می‏ آیند و شما برای تأمین قطعات لوازم قدیمی باید چندین برابر هزینه کنید و در آخر هم قطعاً به کیفیت روز فولاد نخواهید رسید. همین قضیه برای مواد مصرفی هم وجود دارد؛ تا یک زمانی با کاتالیست ایرانی، نرخ تولید پایینی می‏ گرفتیم، ولی بعد با دانش ‏بنیان شدن این شرکت‏ ها و استفاده از دانش روز و تحقیق و توسعه توانستیم میزان تولیدمان را بالا ببریم.
زمانی در ایران مواد نسوز و آجرهایی تولید می‏ کردیم که می‏ توانستیم ۵۰ ذوب از آن بگیریم، ولی الان با تکیه بر دانش روز می‏توانیم بالای ۱۰۰ تا ۱۵۰ ذوب بگیریم. همچنین ناخالصی که این آجرها وارد ذوب می‏ کنند، بسیار کمتر شده است؛ بنابراین برای افزایش کیفیت و کمیت تولید و همچنین برای رقابتی کردن قیمت باید به علم تکیه کرد و از علم و تکنولوژی روز در زنجیرۀ تأمین بهره برد.
فولاد مبارکه با شرکت‏ های دانش ‏بنیان داخلی مشارکت کرده و توانسته به آن شرکت‏ ها بهره بدهد و یک بهرۀ خیلی بالاتر نیز به خود فولاد مبارکه رسیده که توانسته تولیدش را پایدار و وابستگی‏ اش را قطع و یا کم کند و هم اینکه بتواند کیفیت محصول و کیمیت تولیدش را افزایش دهد.

به دلیل نوپا بودن شرکت‏ های دانش‏ بنیان، اعتماد به آن‏ها یک سری ریسک و هزینه ‏های مالی برای فولاد مبارکه داشته است. چه شد که با این هزینه ‏های پنهان، به این شرکت‏ ها اعتماد کردید و آیا در این سال‏ ها جواب اعتمادتان را گرفته‏ اید؟
در یک کلام باید بگویم بله، ما ریسک کردیم. اما ما به این پارامتر نیز توجه داشتیم، زمانی که ریسک می ‏کنیم باید به دستاورد ناشی از آن توجه داشته باشیم و اگر نسبت ریسک به دستاورد، عدد خوبی باشد، عقل حکم می‏کند که ریسک کنیم و ما می‏ دانستیم ریسک‏ هایی پیش رویمان است، اما به نتایج خوب می ‏انجامد؛ در واقع ریسک ما با شناخت همراه بود.
به این معنی که وقتی با یک شرکت دانش‏ بنیان صحبت می‏ کنید و متوجه می ‏شوید بنیۀ علمی بالا و توان اجرایی خوبی دارد و افرادی در آن مشغول به کار هستند که توانمند و تشنۀ کارند و همچنین تجهیزات، آزمایشگاه‏ ها و بخش تحقیق و توسعۀ خوبی هم دارند، طبیعتاً اینجا دیگر عقل سلیم اجازۀ ریسک می‏ دهد. ما اینجا هزینه‏ های زیادی کردیم، اما منافعی که به دست آورده‏ ایم قطعاً بسیار بیشتر از هزینه‏ هایمان بوده است و به هر دو طرف سود رسیده است.
قاعدتاً انتظار داریم وقتی کالایی در ایران تولید می‏شود، قیمت تمام‏ شده ‏اش کمتر از نمونۀ خارجی‏ اش باشد. این انتظاری است که شرکت فولاد مبارکه و همچنین دیگر شرکت‏ ها دارند و البته این توقع در کنار رعایت کیفیت تا حدی محقق شده است.

یکی از کالاهایی که در صنعت فولاد، استراتژیک به حساب می‏آید و توسط دانشمندان و شرکت‏ های دانش ‏بنیان داخلی بومی‏ شده، کاتالیست است. چه شد که به کاتالیست ایرانی اعتماد کردید ؟
شرکت نفت و گاز سرو در تولید کاتالیست‏ ها شرکت جوانی است و باید بگویم نوبت اول همکاری فولاد مبارکه با سرو با تردید همراه بود، ولی بعد، این تردید تبدیل به یقین شد. شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد خوزستان در این زمینه خوب عمل کردند و با شناختی که ما از توانمندی‏ های شرکت نفت و گاز سرو پیدا کرده ‏ایم و با توجه به اینکه سرو اولین تولید‏کنندۀ کاتالیست در زمینۀ ریفرمر احیا در ایران بوده است، به این نتیجه رسیدیم که می‏ توانیم به آن اعتماد کنیم. ما با نمونه‏ های نمایشگاهی شروع کردیم و بعد با خریدهای کوچک و بعد خریدهای بزرگ‏تر باهم همکاری‏مان را پیش بردیم و همچنین ثبت و آنالیز نتایج توسط کارشناسان دو شرکت طی چندین ماه انجام شد و با تغییر طراحی محصولات سعی می‏ کردند این نتایج را به سمت بهینه‏ تر شدن ببرند.
شرکت نفت و گاز سرو با توجه به اینکه اولین تولیدکنندۀ کاتالیست ریفرمر در ایران محسوب می‏شود، نزد فولادی‏ ها از جایگاه خوبی برخوردار است. برخی از محصولات این شرکت از نمونه‏ های خارجی نیز عملکرد و نرخ تولید بهتری برای ما داشته، ضمن اینکه عمر بسیار خوبی نیز در کار نشان داده است.
یادم می‏ آید که درخصوص تعویض یکی از کاتالیست‏ هایمان که از شرکت سرو استفاده شده بود با یکی از مدیران این شرکت صحبت می‏ کردم؛ تصمیم داشتیم آن را تعویض کنیم، اما واقعاً می‏ شد گفت که آن کاتالیست هنوز هم کار می ‏کند. اما به دلیل محدودیت های دیگر قصد داشتیم میزان تولیدمان را در سطح بالایی نگه داریم و از این توقفات سالیانه‏ مان استفاده کنیم، که پس از ۵ یا ۶ سال استفاده از کاتالیست، آن را تعویض کردیم.
بنابراین می ‏توان گفت، کاتالیست ایرانی که شرکت سرو تولید می‏ کند از آزمایش عملیاتی سربلند بیرون آمده و توانسته است نیاز صنعت فولاد را برآورده کند. به‏ طوری که ما به‏ هیچ‏وجه سراغ کاتالیست خارجی نرویم. البته ما از شرکت‏ های بزرگی مثل نفت و گاز سرو درخواست می‏ کنیم این صحبت‏ های ما را به ‏منزلۀ یک بالش نرم زیر سرشان در نظر نگیرند و از تحقیق و توسعه غافل نشوند و همواره در مزرهای دانش کاتالیست در حال تحقیق، توسعه و تفحص باشند تا محصولات خودشان را با آن تطبیق دهند.

اگر دروازده ‏های کشور باز شود و تحریم ‏ها برداشته شود، آیا همچنان از نمونۀ ایرانی استفاده می‏ کنید؟
ما در حال حذف شرکت‏ های خارجی هستیم و اگر دروازۀ واردات باز شود ما شرکت‏ های خارجی را به ‏راحتی نخواهیم پذیرفت؛ مگر اینکه کالایی متفاوت با کالای داخلی و باکیفیتی خیلی بالاتر پیشنهاد دهند که ما بتوانیم نمونه‏ هایی از آن‏ها بگیریم و به ‏اصطلاح یک حالت بنچ‏ مارک داشته باشیم. و با توجه به هوشیاری که شرکت‏ های ما دارند و تحقیقات خودشان را انجامی می ‏دهند؛ قطع به یقین بدانید که ما شرکت‏ های ایرانی را به شرکت‏ های خارجی ترجیح داده ‏ایم و خواهیم داد.

سخن پایانی؟
ابتدا تشکر می‏ کنم از همۀ دانشمندان و صنعت گران خوب کشورمان که ریسک کردند و عمرشان را با تلاش‏ های شبانه‏ روزی صرف کردند تا نیازهای فولاد مبارکه و صنعت کشور را داخلی‏ سازی کنند.
مصرف‏ کنندگان باید ریسک حساب‏ شده را بپذیرند و به نظرم با وجود علم و دانش شرکت ‏های تولید‏کنندۀ داخلی خواهیم توانست درصد زیادی از نیازهایمان را داخلی‏ سازی، و در واقع برای جوانان اشتغال ‏زایی کنیم و از وابستگی‏مان به کشورهای خارجی بکاهیم.
و از شرکت‏ های دانش ‏بنیان می‏ خواهم که بسنده نکنند و فکر نکنند که کارشان تمام شده و با تولیدی که انجام دادند، رسالتشان به پایان رسیده است. خیر! شرکت‏ ها باید روز‏به‏ روز کیفیتشان را ارتقا دهند و همچنین به بازارهای صادراتی توجه کنند.
اگر این شرکت‏ ها بخواهند تنها به سیاست‏ درهای بستهٔ کشور نگاه کنند، پس از مدتی دچار رکود و خمودگی می‏ شوند و نمی‏ توانند در سطح جهانی رقابت کنند. بنابراین باید صادرات کنیم و کالاهایمان باید در عرصۀ بین ‏المللی حضور پیدا کند تا با کالاهای خارجی مقایسه، و نقاط قوت و ضعفش شناسایی شود. قطعاً توان رقابت داریم و می‏توانیم در عرصه‏ های جهانی برای خودمان بازار ایجاد کنیم. و در نهایت شرکت‏ های مصرف ‏کننده که خودشان تولید‏کننده هم هستند و شرکت‏ های دانش‏ بنیان باید به هم کمک کنند.
ممکن است در بعضی محصولات، یک یا دو شرکت داشته باشیم که برایمان محصول داخلی تولید کنند؛ بنابراین خواهشمندیم به موضوع قیمت تمام‏شده هم توجه کنند و بتوانند همواره این جذابیت را برای شرکت ‏های بزرگ ایجاد کنند که حتی اگر سیاست درهای باز هم در کشور وجود داشته باشد، باز هم شرکت‏ های خارجی به لحاظ قیمتی نتوانند با شما رقابت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *