مقاله: معرفی تکنولوژی  Power2X  شرکت کلارینت!

چگونه گازهای گلخانه ‏ای به مواد شیمیایی با ارزشی تبدیل می‏ شوند؟ تغییرات آب و هوایی و پیامدهای آن یکی از برزگ‏ترین چالش ‏های قرن بیست ‏و ‏یکم است. به گفتۀ دانشمندان، میزان انتشار گاز CO2 فعلی، باید تا قبل سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش یابد تا از تأثیرات مخرب آن بر اقلیم‏ های آب و هوایی جلوگیری شود. حمل‏ و‏نقل هوایی‏ـ‏‏ دریایی و فعالیت‏ های کارخانجات صنعتی جریان ثابتی از گازهای گلخانه‏ ای را به جوّ آزاد می ‏کنند. تولید فولاد به‏ تنهایی بین ۶ تا ۸ درصد از حجم تولید CO2 منتشرشده در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. تکنولوژی جدید Power2X می‏ تواند نقشی اساسی را در تبدیل این گازهای گلخانه ‏ای به محصولاتی ارزشمند ایفا کند.
در ابتدا انرژی حاصل از منابع تجدیدپذیری چون آب، خورشید یا باد در فرایند الکترولیز برای تولید به ‏اصطلاح «هیدروژن سبز» استفاده می‏ شود.
هیدروژن تولید‏شده در حضور کاتالیست، با گازهای دی ‏اکسید کربن یا مونوکسیدکربن منتشر‏شده از گازهای واحدهای صنعتی و یا گازهای موجود در هوا واکنش می‏ دهد، که نتیجۀ آن تولید آمونیاک، متانول، متان و یا دیگر محصولات شیمیایی باارزش است.
در این تکنولوژی از واکنش تبدیلی دی ‏اکسید کربن منتشرشده در مجتمع‏های فولادی به‏‏ عنوان ورودی فرایند استفاده می‏شود. در مرحلۀ نخست از گازهای خروجی و یا گازهای ساطع از واحدهای تولید فولاد به روش کورۀ بلند بهره گرفته می‏ شود که این گازها در احیای آهن از منبع زغال ‏سنگ (به‏ عنوان بزرگ‏ترین منابع دی‏ اکسید کربن) وارد مدار خواهند شد.
کاتالیست‏ ها و جاذب‏ ها باعث حذف ناخالصی‏ هایی چون ترکیبات گوگرد و مواد نامطلوب دیگر می‏ شوند. آن‏ها همچنین بستر لازم برای ترکیب گازها در انجام فرایند سنتز در مرحلۀ بعدی را آماده می‏ کنند. مثلاً یک گاز سنتز متشکل از ترکیباتی چون مونوکسید کربن، هیدروژن سبز، دی‏ اکسید کربن و نیتروژن است که می‏ توان از آن برای تولید محصول متانول استفاده کرد.

در دمای حدود ۲۵۰ درجۀ سلسیوس و فشار ۷۰ اتمسفر، این ترکیبات گازی از درون یک رآکتور خنک‏ کنندۀ آبی که حاوی لوله‏ های عمودی است، عبور داده می‏ شوند که درون آن از کاتالیست ‏های سری Clariant’s Mega Max استفاده شده است. این کاتالیست متشکل از ذرات اکسید روی و مس به ‏عنوان هستۀ فعال کاتالیست و نیز ذرات اکسید آلومینای روی است.

اما کدام‏یک پایداری شیمیایی لازم را فراهم می‏کند و کدام‏یک از رشد فزاینده در مرکز هسته جلوگیری می ‏کند؟ دی‏ اکسید کربن، مونوکسید کربن و مولکول‏ های هیدروژن روی سطوح کاتالیست جذب می‏ شوند و ذرات اکسید روی و اتم‏ های مس هم‏زمان عمل می‏کنند و انرژی فعالیت را تقویت می‏ کنند. اکسیژن، کربن و اتم‏ های هیدروژن پیوندهای جدیدی را تشکیل می ‏دهند و به متانول و آب تبدیل می‏ شوند. پس از آن مولکول‏ های جدید تشکیل و از سطح کاتالیست جدا می‏ شوند. متانول حاصل ‏شده از این فرایند در صنایع شیمیایی کاربرد فراوانی دارد که به‏ عنوان پایۀ سوختی سبز برای حمل‏ و‏نقل ‏های عمومی بسیار مفید است. با استفاده از انرژی‏ های تجدیدپذیر و کاتالیست‏ های Clariant می‏ توان اثر مخرب گازهای گلخانه ‏ای را حذف و ردپای گازهای دی‏ اکسید کربن مجتمع‏ های صنعتی را نیز به میزان چشمگیری کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *