مهران بنازاده، رئیس مجتمع شرکت پتروشیمی مرجان: همایشی برای ترویج فرهنگ حمایت از ساخت داخل!

با توجه به راهبرد شرکت پتروشیمی مرجان مبنی بر حمایت از تولیدات داخل، تعامل و حمایت با شرکت‏های داخلی و استفاده از تولیدات آن‏ها، سرلوحۀ کار قرار گرفت. به همین منظور، کمیتۀ ساخت و بخش مهندسی به‏ عنوان زیرمجموعۀ مدیریت بازرگانی شرکت راه‏اندازی، و در ساخت تجهیزات داخل با استفاده از توانایی داخلی، فعالیت‏ های زیادی از ابتدا آغاز شد.

شرکت پتروشیمی مرجان از مرداد سال ۱۳۹۷ تولید متانول را با گرید AA شروع کرده و در تمام این سال‏ها وضعیت تولید بسیار خوبی داشته است.

تکنولوژی ساخت پتروشیمی مرجان از شرکت تاپسو است و کاتالیست‏ هایی را که استفاده کرده نیز از نوع کاتالیست تاپسو بودند، اما با شدت یافتن تحریم ‏ها و عدم پاسخ‏گویی شرکت تاپسو، بر مبنای راهبرد تعریف‏ شده از سوی مدیریت این پتروشیمی، استفاده از کاتالیست‏ های ساخت داخل در اولویت قرار گرفت.

درنتیجه، به‏ منظور خرید کاتالیست‏ های موردنیازمان در واحد پرایمری با شرکت دانش‏بنیان نفت و گاز سرو توافقاتی صورت گرفت و قراردادی به ‏منظور تأمین کاتالیست، منعقد شد که در مرحلۀ تولید است و به‏زودی در اختیارمان قرار خواهد گرفت.

از آنجا که شرکت پتروشیمی مرجان و واحد تولید متانول این مجموعه یک مگاپلنت به شمار می‏ رود، ‏باید روزانه پنج هزار تن متانول را تولید کند و هرگونه کاهش در تولید، اثرات مالی بسیار سنگینی در پی خواهد داشت؛ بنابراین باید از کارآمدی، کیفیت و عملکرد کاتالیست‏ های موردنیازمان به‏ ویژه در بخش سنتز، اطمینان کافی داشته باشیم. از این رو در صورت رفع نیازهای فرایندی خود به کمک شرکت‏ های داخلی، حتماً با آن‏ها همکاری صورت خواهد گرفت. همان‏طور که برای خرید کاتالیست‏ های موردنیاز خود با شرکت نفت و گاز سرو در حال مذاکره هستیم.

در این همایش شاهد رونمایی از کاتالیست‏ های جدیدی در صنعت پتروشیمی بودیم و خوشبختانه شرکت نفت و گاز سرو پیشرفت‏ های فراوانی در ساخت کاتالیست سنتز متانول داشته است. امیدوار هستیم که این پشرفت و توسعۀ کاتالیست ادامه پیدا کند و بتوانیم با تأمین کاتالیست از داخل، از جمله از شرکت سرو، نیازمندی‏ های خود را برطرف کنیم و وابستگی خود را به خارج از بین ببریم.

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در ایجاد فرهنگ حمایت از تولید داخل اطلاع‏ رسانی است؛ چراکه معرفی شرکت ‏های تولیدکنندۀ داخلی و همچنین شرکت‏ های مصرف‏ کنندۀ محصولات داخلی و برگزاری همایش ‏ها برای معرفی پیشرفت‏ های یک محصول، مانند کاتالیست، منجر به انتقال تجربه و بهبود فرهنگ حمایت از تولیدات ساخت داخل می ‏شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *