کاووس قاسمی؛ مدیر مجتمع شرکت فولاد اردکان: کیفیت کاتالیست ایرانی همتراز با نمونه خارجی!

یکی از نکاتی که در استفاده از محصولات ساخت داخل وجود دارد، این است که شاید بسیاری از صنایع و شرکت ها نسبت به استفاده از محصولات و مواد اولیه ساخت داخل واهمه دارند. ولی باید به این باور برسیم که می توان با اعتماد به محصولات خوب ایرانی به تولید داخل کمک کرد.در این رابطه، مهندس کاووس قاسمی مدیر مجتمع فولاد اردکان در گفت و گو با ما گفت: پیش از این صنایع از استفاده از جنس ایرانی ترس داشتند ولی پس از استفاده از کاتالیست های سرو، به این نتیجه رسیدیم که این کالای استراتژیک ایرانی کیفیتی برابر با نمونه خارجی دارد و می توان به آن اعتمادکرد.

ارزیابی شما از بومی‌سازی صنعت کاتالیست که برای اولین بار توسط شرکت نفت و گاز سرو انجام شد، چیست؟
به طور کل، سازندگی یک کشور وابسته به بومی‌سازی است تا بتوانند قطعات لازم را برای صنایع کشور تهیه کنند. یکی از دفعاتی که بومی‌سازی جواب داد، ساخت کاتالیست‌هایی که بود در صنعت احیا مستقیم استفاده شد و برای اولین بار توسط شرکت نفت و گاز سرو حاصل شد. ما حدودا در سال ۱۳۹۴، در فولاد ارفع از کاتالیست‌های شرکت نفت و گاز سرو استفاده کردیم. در واقع، کل واحد احیا ارفع و شرکت های فولادی دیگر از کاتالیست‌های سرو استفاده کردند. در حقیقت سرو صنعت کاتالیست را نجات داد. چراکه قبل از آن صنایع از استفاده از جنس ایرانی ترس داشتند ولی با کاتالیست‌های ساخت شرکت سرو، تمام کاتالیست‌های واحد احیا به استفاده از کاتالیست ایرانی روی آوردند.

آیا برگزاری همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم آهن در صنعت فولاد توسط شرکت سرو را مفید می دانید؟
برگزاری چنین همایش‌هایی بسیار مفید است. چرا که معمولا، تصمیم‌گیران، مدیران و مدیر عاملان حضور دارند. مدیران فنی نیز از نزدیک با فرآیند ساخت آشنا می‌شوند و می‌توانند خیلی راحت، بدون واسطه تصمیم‌گیری‌های لازم را داشته باشند.

و امّا در پایان؛ لطفاً نظرتان درباره کاتالیست ایرانی را بفرمایید.
امروزه، تمام کاتالیست‌هایی که در واحد احیا مستقیم فولاد ارفع استفاده می‌شود، کاتالیست‌های شرکت سرو است. ما در همکاری اول، در ابتدا کاتالیست‌ سرو را آزمایش کردیم، بعد از یک مدتی، مقدار را افزایش دادیم و وقتی به این جمع بندی رسیدیم که کاتالیست سرو از نظر فنی کاملاً برابر با سودکمی بود، از کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو استفاده کردیم که کیفیت آن با سودکمی برابر بود ولی ارزان‌تر و در دسترس‌ بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *